Sökning: "Tryckt lärobok"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Tryckt lärobok.

  1. 1. Att räkna med datorn : En fokusgruppstudie om elevers upplevelse av digitala läroböcker i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Jennifer Downing; [2023]
    Nyckelord :Students’ experience; Digital textbooks; Students’ perspective; the Didactic tetrahedron; Students’ influence; the Textbook as a source of knowledge; Elevers upplevelse; Digitala läroböcker; Elevperspektiv; Den didaktiska tetraedern; Elevinflytande; Läroboken som kunskapskälla;

    Sammanfattning : Elevers inflytande på matematikundervisningen är önskvärd men föga undersökt. Syftet med examensarbetet var således att undersöka elevers upplevelse av att ha digitala läroböcker i matematikundervisningen. Undersökningen genomfördes med hjälp av fokusgruppsintervjuer med elever på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Underskatta inte den tryckta läroboken i en digital tidsålder : En enkätstudie om gymnasieelevers användning av och uppfattning om digitala och tryckta läroböcker i biologi och naturkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Andersson; Zsofia Benes; [2023]
    Nyckelord :Biology; Digital textbook; High school; Motivation; Printed textbook; Science.; Biologi; Digital lärobok; Gymnasieskolan; Motivation; Naturkunskap; Tryckt lärobok;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka elevers användning av, och uppfattningar om, digitala respektive tryckta läroböcker i biologi och naturkunskap. Ett annat syfte är att undersöka vilket samband några motivationsaspekter har med dessa variabler. LÄS MER

  3. 3. Hur framställs historiska karaktärer? : En uppsats kring hur genuskontraktet framträder i historieboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Jonsson; [2019]
    Nyckelord :history; teaching materials; teaching aid; history books; gender; gender contracts; masculinity; middle school; historia; läromedel; lärobok; historiebok; historieläromedel; genus; genuskontrakt; maskulinitet; mellanstadiet; stormaktstiden; frihetstiden; gustavianska tiden; upplysningstiden;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur genuskontraktet är konstruerat i historieläromedel för årskurs 4-6. Detta har undersökts genom att analysera vilka maskulinitetsdrag som påbjuds läromedlets läsare genom dess narrativ. Undersökningen är genomförd på två versioner av ett läromedel som givits ut under två olika decennier. LÄS MER

  4. 4. En bok på burk? - En kritisk läromedelsanalys av ett digitalt läromedel för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Horn; Amanda Jovic; [2018]
    Nyckelord :digital kompetens; digitalt läromedel; digitala mervärden; Gleerups; läromedelsgranskning; uppgiftskultur; årskurs 6;

    Sammanfattning : I detta examensarbete granskas ett digitalt läromedel i svenska för årskurs 4–6 med syfte att påvisa vilka uppgiftskulturer som speglas i läromedlets uppgifter till eleverna. Med uppgiftskulturer menas inom vilka kategorier som uppgifterna till eleverna tillhör. LÄS MER

  5. 5. Per aspera ad astra? : Ett feministiskt närstudium kring framställningen av Selma Lagerlöf i gymnasieskolans läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :J. Alexander Himmerlöv; [2013]
    Nyckelord :Litteratursvetenskap; litteraturdidaktik; feministisk litteraturteori; läromedelsanalys; Selma Lagerlöf;

    Sammanfattning : Detta examensarbete granskar framställningarna av Selma Lagerlöf i gymnasieskolans litteraturhistoriska översiktsverk utifrån ett feministiskt litteraturteorietiskt perspektiv för att blottlägga ifall det förekommer skevheter i beskrivningarna av hennes författarskap som grundas i hennes könstillhörighet. Undersökningen utgår ifrån ett idékritisk närläsningsstudium av sexton stycken gymnasiala litteraturhistorier. LÄS MER