Sökning: "Ulf From"

Visar resultat 11 - 15 av 192 uppsatser innehållade orden Ulf From.

  1. 11. "Learning by doing" som ett förhållningssätt till undervisning av programmering på gymnasiet : Ett elevmaterial för undervisning av felsökning i inledande programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Edita Korlat; [2023]
    Nyckelord :Programming didactics; Python; error messages; troubleshooting; Programming 1; upper secondary school; learning by doing ; Dewey; student material; Programmeringsdidaktik; Python; felmeddelanden; felsökning; Programmering 1; gymnasiet; “learning by doing”; Dewey; elevhandledning;

    Sammanfattning : Den snabba digitaliseringen har inte bara lett till stora förändringar i samhället utan också utbildningssystemet i vilket kunskaper om tillämpningar och funktion av olika tekniska system och digitala verktyg har blivit en nödvändighet. Programmering har blivit en naturlig del av processen att förstå dagens digitala system men också ett verktyg för problemlösning och design av digitala lösningar. LÄS MER

  2. 12. 'It was never about the games' : A Critical Discourse Analysis of the Construction of "Video Game Addiction" in Swedish News 1991-2017

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Ulf Benjaminsson; Danielle Unéus; [2023]
    Nyckelord :discourse analysis; video game addiction; moral panic; moral entrepreneurs; Owe Sandberg; Patrik Wincent; youth culture; juvenism; forced treatment; Sweden;

    Sammanfattning : This theoretical thesis employs critical discourse analysis to scrutinise the construction of video game addiction in Swedish press from 1991 to 2017, and examines its potential contribution to a moral panic. Our research is based on the assumption that media discourse influences societal norms, which in turn, can profoundly affect individuals and groups. LÄS MER

  3. 13. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Yara Faris; Xinyi Pan; [2023]
    Nyckelord :Bloom s taxonomy; Design Based Research; Block Programming; Teacher guide; Computer Science; Computational thinking; Blooms taxonomi; Designbaserad forskning; Blockprogrammering; Lärarhandledning; Datavetenskap; Datalogiskt tänkande;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER

  4. 14. PowerPoint Proficiency in Physics Pedagogy : A cognitive perspective on teacher experience

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Ulf Andersson; Erik Marklund; [2023]
    Nyckelord :cognitive; pedagogy; powerpoint; arousal; pacing; signaling; redundancy; stimuli; physics; didactics; ict; ctml; upper secondary school;

    Sammanfattning : In this small-scale qualitative study we examine PowerPoint presentations using cognitive perspectives (such as the Cognitive Theory of Multimedia Learning, Arousal theory, and Dual Channel processing) to compare teacher experience with a theoretical background. By analyzing collected PowerPoint presentations and interviewing the experienced teachers that created them about their didactic choices, we are able to identify and focus on four aspects of multimedia learning: Pacing, Student Stimuli, Signaling and Redundancy. LÄS MER

  5. 15. Här ska byggas ett regemente! : Hur erfarenheter och mening skapas i dagens växande armé.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Ulf Brandt; Christian Nordlund; [2023]
    Nyckelord :Defense Forces; Swedish army; sensemaking; sensegiving; experiences; lessons learned; organizational development; organization; decision-making; knowledge management; Försvarsmakten; armén; sensemaking; meningsskapande; sensegiving; meningsgivande; erfarenheter; erfarenhetshantering; organisationsutveckling; organisation; beslutsfattande; knowledge management;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utforska hur erfarenheter skapas under upprättandet av ett nytt regemente och hur de påverkar projektet.Studien är kvalitativ och induktiv där empirin inhämtats genom intervjuer och observationer. LÄS MER