Sökning: "Våld tv-spel"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Våld tv-spel.

  1. 1. "Stick vs. Rope. Gun vs. Strand." : The Monomyth and the Hero as Warrior in Kojima Productions' 2019 Video Game Death Stranding

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Beatrice Näsling; [2022]
    Nyckelord :Kojima Productions; Death Stranding; video game; Joseph Campbell; monomyth; hero s journey; violence; heroic archetypes.; Kojima Productions; Death Stranding; TV-spel; Joseph Campbell; monomyt; hjältens resa; våld; hjältearketyper;

    Sammanfattning : Released in 2019, the video game Death Stranding follows the monomythic structure described by Joseph Campbell in his 1949 book The Hero with a Thousand Faces. The journey begins with the protagonist, Sam “Porter” Bridges, reluctantly accepting his calls to adventure, and, as he begins to move west, he receives supernatural aid from an increasing number of helpers he encounters along the way. LÄS MER

  2. 2. Våld, sexism & rasism : En litteraturstudie om normer i data- och TV-spel och deras påverkan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Erik Modin; Hanna Nordin; [2019]
    Nyckelord :video games; dataspel; data-spel; tv-spel; spel; digitala spel; sexism; rasism; våld; våldsamma spel; våld i spel; litteraturstudie; metastudie; översiktsanalys; översiktsstudie;

    Sammanfattning : An objective of this study is to investigate what current research states regarding how violent, sexist, and racist norms in video games affects the player over time. Another objective is to investigate in what way the current longitudinal research takes different aspects of game design and the player’s context into consideration. LÄS MER

  3. 3. Representationer av kvinnor i tv-spel : En semiotisk bildanalys om hur genus konstrueras i spelet Overwatch

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Johan Skönergård; [2017]
    Nyckelord :Tv-spel; genus; representationer; kroppstyper; Overwatch; maskulinitet; femininitet;

    Sammanfattning : Tv-spel har sedan dess begynnelse kontinuerligt växt storartat och är numera en stor ekonomisk nöjesindustri med flera miljoner användare varje dag. Tv- och film har under flera år granskats och undersökts gällande exempelvis vilka meddelanden dessa sänder ut och reproducerar till dess konsumenter genom bland annat könsroller, våld, etnicitet och klass. LÄS MER

  4. 4. Game over. En kvalitativ innehållsanalys över den svenska pressens skildring av data- och tv-spelande under år 1999 och 2013.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karl Gustafsson; [2015-12-08]
    Nyckelord :Data- och tv-spel; spelande; mediaanalys; dagordning; gestaltning; nyhetsurval; kvantitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: Media har en viktig roll som opinionsbildare och betydelse för vilken inställning man har kring olika sakfrågor. Beroende på hur man formulerar ett problem, vilka attribut man tillskriver ett fenomen eller vilka åsikter som får komma till tals kan man påverka människors uppfattningar om ett ämne. LÄS MER

  5. 5. Journalistiken och spelen : En undersökning av dags- och kvällspressens framställning av dator- och tv-spel mellan år 1995 och 2015

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :André Granroth; [2015]
    Nyckelord :Dagspress; kvällspress; spel; speljournalistik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är dels att kartlägga dags- och kvällspressens framställning av spelmediet – mer specifikt tv- och datorspel - mellan år 1995 och 2015 och dels att undersöka verksamma journalisters uppfattning av förändringen. Undersökningen tittar mer specifikt närmare på om spelens ökade popularitet det senaste årtiondet har lett till en förändring när det kommer till hur media rapporterar om dem. LÄS MER