Sökning: "Vetenskapligt förhållningssätt skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Vetenskapligt förhållningssätt skolan.

  1. 1. Medborgarkunskaper eller faktakunskaper? : En textanalys av aktualiteter och kunskapsideal i de nationella proven i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Ericsson; Tracy Nakazibwe; [2023]
    Nyckelord :Aktualiteter; kunskapsideal; nationella prov; didaktik; samhällskunskap; utbildningssyfte; undervisningsinnehåll;

    Sammanfattning : I denna studie studeras vilket innehåll som inkluderas i de nationella proven i samhällskunskap förårskurs 9 mellan åren 2013 och 2016, och vad det kan säga om syftet med innehållet. Syftet medstudien är att studera de kunskapsideal som kommer till uttryck i de nationella proven isamhällskunskap, med ett särskilt fokus på aktualiteter som ett innehåll i ett kunskapsideal, i relationtill konkurrerande kunskapsideal. LÄS MER

  2. 2. Bedömning och utveckling av elevers skolordförråd : ur speciallärares, lärares och elevers perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kerstin Friman Gustafsson; Maria Nilsson; [2021]
    Nyckelord :assessment; conceptualization; language and knowledge developing methods; school vocabulary; special needs teacher; student interaction; vocabulary; bedömning; begreppsbildning; elevinteraktion; skolordförråd; sociokulturell teori; speciallärare; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att ordförrådet och därmed skolordförrådet är av central betydelse för elevers skolframgång. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur några speciallärare och lärare beskriver att de bedömer, undervisar och utvecklar elevers begreppsbildning och skolordförråd. LÄS MER

  3. 3. Tolkningar om interkulturella verktyg och metoder för skolans religionslärare : En studie ur ett religionsdidaktiskt perspektiv i de multikulturella klassrummen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Edvinsson; Sofia Grälls; [2020]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; religionsvetenskap; religionskunskap; interkulturell; multikulturell; klassrum; religion; pedagogik; kommunikation; acceptans;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ analys där syftet är att undersöka några utvalda kapitel från två religionsdidaktiska böcker, Interkulturell religionsdidaktik – Utmaningar och möjligheter och Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Fokus kommer läggas på ett jämförande. LÄS MER

  4. 4. Kontemplation i skolan : Ett pedagogiskt verktyg för lärande och stressreducering?

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Arash Sarahang; Mikael Berggren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka hur kontemplativa förhållningssätt kan integreras i skolan för att delsgynna inlärning, dels för att stärka elevernas psykiska hälsa. På vilket sätt kan ett kontemplativt förhållningssätt vara kopplat till elevers hälsa? På vilket sätt kan ett kontemplativt förhållningssätt vara kopplat till elevers lärande? På vilket sätt kan ett kontemplativt förhållningssätt implementeras i skolan iallmänhet och i idrott och hälsa i synnerhet? Metod Studien har utförts med en kvalitativ ansats där en forskare, två utbildningsansvariga personeri en organisation och två lärare intervjuades enligt en semistrukturerad modell. LÄS MER

  5. 5. Problematisk skolfrånvaro, skolavhopp och förebyggande arbete i grundskola och gymnasium : En systematisk forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Beatrice Hernandez; [2019]
    Nyckelord :Problematic school absence; school drop-out; inclusion; systematic research review; pupil’s mental health; Bronfenbrenner’s socio ecological interaction; social climate; Problematisk skolfrånvaro; skolavhopp; inkludering; systematisk forskningsöversikt; eleverna psykiska ohälsa; Bronfenbrenners socio-ekologisk interaktion; socialt klimat;

    Sammanfattning : Hög skolfrånvaro och akademiskt misslyckande, även om det är ett komplicerat problem, kan inte ses som en följd av individens brister eller oförmåga. Forskningen bekräftar att skolsystemet som bär huvudansvaret kan göra mycket för de elever som riskerar att inte uppnå utbildningsmålen, som är långt ifrån skolan och som lider av psykisk ohälsa. LÄS MER