Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Därför blir vissa vloggare framgångsrika på YouTube : En kvalitativ intervjuundersökning om hur YouTube-vloggare formar sitt digitala personliga varumärke

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Wilhelm Lettström; [2018]
    Nyckelord :Vloggare; YouTube; personligt varumärke; parasocial interaktion; autenticitet; följare;

    Sammanfattning : Syftet med denna Kandidatuppsats var att undersöka hur YouTube-vloggare attraherar en stor publik med lojala följare. Detta syfte uppnåddes genom att granska vlogg-konsumenters uppfattningar om YouTube-vloggare och deras digitala personliga varumärke. LÄS MER

  2. 2. "Du kan inte ana vad som kommer hända härnäst" : En kvalitativ textanalys av clickbaits utformning på Youtube

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Victoria Fromholtz; Olivia Magnusson; [2018]
    Nyckelord :Clickbait; Youtube; vlogger; rhetoric; semiotic; relevance; Therese Lindgren; Clickbait; Youtube; vloggare; retorik; semiotik; relevans; Therese Lindgren;

    Sammanfattning : För att uppmärksammas bland dagens stora utbud av videoklipp på Youtube skapar vloggare rubrik- och bildsättningar som innehåller clickbaits. Begreppet innebär att rubrik- och bildsättningar är av uppseendeväckande karaktär, innehåller lite information och enbart syftar till att locka mottagare att klicka sig in på videoklipp. LÄS MER

  3. 3. REEL ME : När home movies flyttar hemifrån – Om vloggar som en del i filmhistorien

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Emelie Carlsson Gras; [2017]
    Nyckelord :Vlogg; video; YouTube; YouTuber; svenska vloggare; amatörfilm; home movies; dokumentärfilm; reality; autencitet; enmannateam; bekännelser; självbiografi; självrepresentation; amatör; professionell; privat; offentligt; hem; familj; konsumtion; kvinna; digital teknik; kropp; deltagarkultur; åskådare; cinema of attraction;

    Sammanfattning : Amatörfilmandet har med digital teknik fått en explosionsartad utvecklig och ett offentligt rum genom internet. Om amatörfilmer i hem, home movies, främst skapades av familjefadern, så har ny teknik gett upphov till nya grupper av filmskapare då många är unga kvinnor eller barn. LÄS MER

  4. 4. Livsstilsvloggare som förebild, inspiratör och stöd : En kvalitativ studie om hur följare uppfattar vloggare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Jesper Lorentzon; Sofia Nordin; [2017]
    Nyckelord :YouTube; vlog; role model; support; online community; lifestyle; YouTube; vlogg; förebild; stöd; online community; livsstil;

    Sammanfattning : Fenomentet vlogg, kort för video-blogg, har blivit en del av det moderna, digitala medielandskapet. Det har också blivit en del av människors liv när de följer skaparna och tittar på dess vloggar på en daglig basis.  Från följarnas perspektiv har vi undersökt vikten av människorna bakom vloggarna. LÄS MER

  5. 5. Kampen om uppmärksamhet på YouTube : en fallstudie av vardags-vloggare och deras strategier för att nå uppmärksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linnea Wirstedt; [2016]
    Nyckelord :YouTube; uppmärksamhetshierarki; konsekrering; symboliskt kapital; den offentliga och privata sfären.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera den maktkamp som pågår inom det nya kulturella fältet vardags-vlogging. Detta för att bidra till förståelse för fascinationen av det autentiska och privata medieinnehållet och för att synliggöra de strategier som används för att nå uppmärksamhet i vår nya mediala verklighet. LÄS MER