Sökning: "Ylva Johansson"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Ylva Johansson.
1. Se till den som liten är : Sjuksköterskors erfarenheter av att möta och stödja barn som anhörig till en svårt sjuk förälder – En litteraturstudie.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Barns hälsa och mående kan påverkas negativt när en förälder är allvarligt sjuk och de har behov av stöd. Barn som har en allvarligt sjuk förälder har enligt svensk lag rätt till stöd, råd och information av sjukvården. LÄS MER
2. Att läka och fortsätta leva efter trauma : En litteraturbaserad studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Att leva med trauma kan leda till stor psykisk påfrestning. Ångest, skam, skuld, sorg och ilska är vanliga känslor som kan uppkomma. Sjuksköterskan bör besitta självförtroende, kunskaper och skicklighet i att hantera frågor gällande trauma hos patienter. LÄS MER
3. ”JAG VISSTE INTE BÄTTRE OCH INGEN ANNAN VISSTE JU BÄTTRE HELLER” En kvalitativ fokusgruppsstudie om våld i ungas nära relationer
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : The primary aim of this study was to explore young people’s perspective on and constructions of intimate partner violence including risks and protective factors. A qualitative method was used, and the empirical material was gathered via focus group interviews. LÄS MER
4. Scent traps and trap crops for broad bean weevil (Bruchus rufimanus) control
Master-uppsats, SLU/Dept. of EcologySammanfattning : Bönsmyg (Bruchus rufimanus) är en skadeinsekt vars larv orsakar skada i åkerböna (Vicia faba minor L), vilket reducerar bönornas kvalitet och kommersiella värde. Detta projekts syfte var att testa och utvärdera doftfällor i kombination med fångstgrödor som en biologisk kontroll mot bönsmyg. LÄS MER
5. Regnkläder, mellanmål och Pokémonkort : En kvalitativ studie om lärares och fritidspersonals upplevelser av skillnader i ekonomiska förutsättningar hos elever i låg- och mellanstadiet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of this study was to examine how teachers and leisure staff experience that differences in financial conditions among students in preschool class and grades 1-6 are expressed in school as well as how differences in financial conditions affect the students’ social interactions. The ambition was to reach a greater understanding of how children are affected early on by living in poorer financial conditions than other children. LÄS MER