Sökning: "advertising children"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden advertising children.

  1. 1. Vad är poängen? : En narrativ jämförande analys av Kevin Bangs egna videor och marknadsföringsvideor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amanda Larsson; Cecilia Månsson; [2024]
    Nyckelord :Kevin Bang; TikTok; Advertising; Collaborations; Influencers; Narratology; Social Media; Narrative Analysis; Kevin Bang; TikTok; Reklam; Samarbeten; Influencers; Narratologi; Sociala medier; Narrativ analys;

    Sammanfattning : Reklam har genom tiderna utvecklats från att vara övervägande argumenterande text till att påsenare år ha en mer berättande ansats, särskilt med framväxten av videoreklam. Socialamedier har lockat många företag att flytta sin reklam från traditionella medier till socialamedier på grund av den ökande användningen. LÄS MER

  2. 2. “VEM FAN KÖPER EN BDSM-NALLE TILL SIN DOTTER?” En kvalitativ intervjustudie om mammors attityd till barn som exponeras på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emma Wiberg; Heidi Byrman Andersson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Mediemoral; Sharenting; Parasociala Relationer; ABC-modellen; Barnarbete; Integritet; Influencer; Instagram; Sociala medier; Barn;

    Sammanfattning : Executive summary Over the past few decades, the digital landscape has grown and become increasingly common in our everyday lives. Not least to publish, inspire and update others about our life on social media. And for some, life also includes the role of being a mother, perhaps one who is proud to show off their children on social media. LÄS MER

  3. 3. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Tomasine Cooper Ellhammar; [2023]
    Nyckelord :onlinereklam; MFL; GDPR; LEK; Barnkonventionen; DSA; TikTok; EU-kommissionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER

  4. 4. Kant Stop the Kidfluencers : Moral Considerations in Using Children as Social Media Influencers

    Master-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Anna Lenander; [2023]
    Nyckelord :Kidfluencing; child influencers; social media; ethics; Kantian ethics; virtue ethics; the commodification of childhood; UN Convention on the Rights of the Child; consent; advertising; regulations; limitations; children s rights; argumentative;

    Sammanfattning : The practice of "kidfluencing," or using children as social media influencers to promote commercial products and services, raises ethical concerns about the commodification of childhood, them being viewed as products, and their rights falling between the gaps. This essay critically examines the moral dilemmas and challenges in regulating kidfluencing practices from a Kantian and virtue ethics perspective, analyzing the implications of commodifying childhood and the potential harm it can cause. LÄS MER

  5. 5. De unga konsumenterna : En fokusgruppstudie om internetbaserad reklam

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Moa Edström; Alva Ek; [2023]
    Nyckelord :Children; Marketing; Advertising; Ethics Social media; Barn; Marknadsföring; Reklam; Etik Sociala medier;

    Sammanfattning : As it becomes increasingly common for children to be exposed to advertising on the internet at an early age, it becomes Crucial for companies to market themselves ethically. Children are daily exposed to an overwhelming amount of internet advertising, shaping their consumption habits and behavior. LÄS MER