Sökning: "akademisk karaktär"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden akademisk karaktär.
1. Nya utbildningskrav - Hur påverkas rekryteringen? : En kvalitativ studie om de nya utbildningskravens påverkan på rekryteringen av revisorer
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Nya utbildningskrav – Hur påverkas rekryteringen? En kvalitativ studie omde nya utbildningskravens påverkan på rekryteringen av revisorer Författare: Emelie Eriksson, Paulina Frykholm och Oscar Hermodsson Handledare: Linus Axén och Rickard Wilhelmsson Nyckelord: Revisor, professionsteori, revisorsutbildning, revisionskvalité, kompetens,rekrytering, revisorsteam Bakgrund: I takt med omvärldsförändringar som globalisering, teknisk utveckling och nya regler för finansiell och icke-finansiell rapportering, står den traditionella revisorsrollen inför en förändring och revisionsbranschen behöver anpassas utefter detta. Den 1 juli 2018 ändrade Revisorsinspektionen utbildningskraven för att bli auktoriserad revisor. LÄS MER
2. Skriftliga kommunikativa handlingar i gymnasieskolan : En enkätstudie om gymnasieelevers förståelse av skrivhandlingar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : För att kunna producera egna texter av akademisk karaktär krävs förståelse för olika skrivhandlingar och deras kännetecken. Föreliggande studie undersöker därför gymnasieelevers förståelse av skrivhandingarna referera, argumentera och motivera i text samt deras förståelse av hur flera skrivhandlingar kan samspela i samma text. LÄS MER
3. Akademiska pauser och dess inverkan i klassrummet : En litteraturstudie som jämför lågintensiva och medel- eller högintensiva aktiviteter i skolan.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Dagens skola präglas av ett friare arbetssätt med högre krav på individen än tidigare. Dagens undervisning möter inte alla elevers behov i skolan. Andelen elever som omfattas av åtgärdsprogram ökar och skolan lyckas inte sätta in stöd för alla som är i behov av det. LÄS MER
4. "De svåraste pedagogiska uppgifterna till de som har minst pedagogisk utbildning" : en kvalitativ studie om elevassistenten som specialpedagogisk insats
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka stödinsatsen i form av elevassistent och hur insatsen kopplas till elevens behov av särskilt stöd. Studien bygger på tidigare forskning kring elevassistentens roll och funktion i arbetet med elever i behov av särskilt stöd och har en kvalitativ ansats där åtgärdsprogram har samlats in och bearbetats med hjälp av dokumentanalys som metod. LÄS MER
5. Det uppskattade men avvecklade ämnet -En studie om diskussionen runt metodikämnets roll och plats i den föränderliga lärarutbildningen från 1970-talet fram till 2011
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Debatten runt metodikämnet har idag åter aktualiserats då argument för ett återinförande av ämnet i lärarutbildningen åter framförs. Det var därför historiskt intressant att undersöka hur det resonerades runt metodikämnet i samband med att ämnet avvecklades. LÄS MER