Sökning: "akademisk karaktär"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden akademisk karaktär.

  1. 1. Nya utbildningskrav - Hur påverkas rekryteringen? : En kvalitativ studie om de nya utbildningskravens påverkan på rekryteringen av revisorer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Eriksson; Oscar Hermodsson; Paulina Frykholm; [2023]
    Nyckelord :Auditor; profession theory; auditor education; audit quality; competence; recruitment; audit teams; Revisor; professionsteori; revisorsutbildning; revisionskvalité; kompetens; rekrytering; revisorsteam;

    Sammanfattning : Titel: Nya utbildningskrav – Hur påverkas rekryteringen? En kvalitativ studie omde nya utbildningskravens påverkan på rekryteringen av revisorer Författare: Emelie Eriksson, Paulina Frykholm och Oscar Hermodsson Handledare: Linus Axén och Rickard Wilhelmsson Nyckelord: Revisor, professionsteori, revisorsutbildning, revisionskvalité, kompetens,rekrytering, revisorsteam Bakgrund: I takt med omvärldsförändringar som globalisering, teknisk utveckling och nya regler för finansiell och icke-finansiell rapportering, står den traditionella revisorsrollen inför en förändring och revisionsbranschen behöver anpassas utefter detta. Den 1 juli 2018 ändrade Revisorsinspektionen utbildningskraven för att bli auktoriserad revisor. LÄS MER

  2. 2. Skriftliga kommunikativa handlingar i gymnasieskolan : En enkätstudie om gymnasieelevers förståelse av skrivhandlingar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabelle Lindström; Fannie Sonninger; [2023]
    Nyckelord :Texter; akademisk karaktär; skrivhandlingar; referera; argumenterna; motivera; kursen Svenska 3; gymnasieelever; enkätundersökning; texttriangeln; programtillhörighet;

    Sammanfattning : För att kunna producera egna texter av akademisk karaktär krävs förståelse för olika skrivhandlingar och deras kännetecken. Föreliggande studie undersöker därför gymnasieelevers förståelse av skrivhandingarna referera, argumentera och motivera i text samt deras förståelse av hur flera skrivhandlingar kan samspela i samma text. LÄS MER

  3. 3. Akademiska pauser och dess inverkan i klassrummet : En litteraturstudie som jämför lågintensiva och medel- eller högintensiva aktiviteter i skolan.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Martin Sundqvist; Elin Philipsson; [2021]
    Nyckelord :Akademisk paus; fysisk aktivitet; mindfulness och kognitiva funktioner.;

    Sammanfattning : Dagens skola präglas av ett friare arbetssätt med högre krav på individen än tidigare. Dagens undervisning möter inte alla elevers behov i skolan. Andelen elever som omfattas av åtgärdsprogram ökar och skolan lyckas inte sätta in stöd för alla som är i behov av det. LÄS MER

  4. 4. "De svåraste pedagogiska uppgifterna till de som har minst pedagogisk utbildning" : en kvalitativ studie om elevassistenten som specialpedagogisk insats

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therese Lindbom; [2020]
    Nyckelord : a school for all ; effort; inclusion; individualized educational plan IEP ; special education; special educational needs; student assistant; Elevassistent; en skola för alla ; inkludering; särskilt stöd; specialpedagogik; åtgärdsprogram.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka stödinsatsen i form av elevassistent och hur insatsen kopplas till elevens behov av särskilt stöd. Studien bygger på tidigare forskning kring elevassistentens roll och funktion i arbetet med elever i behov av särskilt stöd och har en kvalitativ ansats där åtgärdsprogram har samlats in och bearbetats med hjälp av dokumentanalys som metod. LÄS MER

  5. 5. Det uppskattade men avvecklade ämnet -En studie om diskussionen runt metodikämnets roll och plats i den föränderliga lärarutbildningen från 1970-talet fram till 2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Joakim Hallman; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Debatten runt metodikämnet har idag åter aktualiserats då argument för ett återinförande av ämnet i lärarutbildningen åter framförs. Det var därför historiskt intressant att undersöka hur det resonerades runt metodikämnet i samband med att ämnet avvecklades. LÄS MER