Sökning: "alkohol media"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden alkohol media.

  1. 1. Från det glamorösa glittret till den kalla verkligheten : En multimodal kritisk diskursanalys om alkohol och droger i den svenska ungdomsserien Young Royals

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Melina Bengtsson; Annie Mårtensson; [2024]
    Nyckelord :Framing theory; discourse; multimodal analysis; adolescents; alcohol; drugs; film;

    Sammanfattning : Adolescents use of alcohol and drugs in Sweden today is problematic. The alcohol consumption has decreased amongst adolescents, but it is still an issue. What the younger generation sees in the media has an effect on their view on alcohol and adolescents may assume it is a natural part of life. LÄS MER

  2. 2. Indirekt reklam av alkohol på Instagram : En kvalitativ studie i hur Hernö Gin använder semiotiska resurser för att indirekt uppmana till konsumtionen av alkohol

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Semiotic resources; advertising. alcohol consumption; indirect messages; Semiotiska resurser; reklam; alkoholkonsumtion; indirekta meddelanden;

    Sammanfattning : I det digitala samhället har reklamens utveckling och användning genomgått förändringar, där den visuella reklamen i sociala medier har blivit den mest framträdande formen av reklam. En särskilt kontroversiell typ av reklam är alkoholreklam, eftersom den kan påverka människor till ökad alkoholkonsumtion, vilket kan få negativa konsekvenser. LÄS MER

  3. 3. Influencers, barnarbete och en likeandepublik : En kvantitativ enkätstudie om uppfattningen och inställningen bland svenskar gällandebetalda samarbeten på sociala medier där barn medverkar

    L3-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Alice Axelsson; Karin Eriksson; Amadeus Jahnson; [2021]
    Nyckelord :Sponsored collaborations; social media; children; influencers; generations; Betalda samarbeten; sociala medier; barn; influencer; generationer;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få en uppfattning om hur svenskar ser på att barnmedverkar i betalda samarbeten på sociala medier, där influencers får betalt av företag för attmarknadsföra produkter tillsammans med sina barn. Det är en kvantitativ undersökning somgenomfördes med enkäter som skickades ut till grupper utifrån generation, kön ochfamiljesituation. LÄS MER

  4. 4. "Har ni stoppat kakor i ölet, är ni helt dumma i huvudet?"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Amanda Knöös; Emmie Lindh; [2020]
    Nyckelord :bryggerier; alkohol; hantverksöl; hantverksbryggerier; mikrobryggerier; nätverk; visuell kommunikation; sociala medier; strategisk kommunikation; varumärke; identitet; lokalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur hantverksbryggerier i Göteborg arbetar med sin externa strategiska kommunikation genom sina nätverk, på sociala medier, med sin grafiska profil samt genom försäljning och distribution. Valet av teman gjordes för att få en helhetsbild av bryggeriernas verksamhet. LÄS MER

  5. 5. "Ta hand om dig!" : En komparativ innehållsanalys av Svenska spels och Systembolagets marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Anton Lindh; Sixten Rosén; [2019]
    Nyckelord :Systembolaget; Svenska spel; semiotik; Social marknadsföring; alkohol; Spel om pengar.;

    Sammanfattning : This thesis aims to discuss the difference in marketing in video advertisements between the two Swedish state own companies Svenska Spel and Systembolaget. The reason for this is their recemblance in that they are both selling products that the same Swedish state is classifying as addicitve, alcohol and gambling. LÄS MER