Sökning: "analys om marxism"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden analys om marxism.
1. PÅ SPANING EFTER STATEN: Mot en demystifiering av staten i förståelsen av samhället
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Uppsatsen syfte är att besvara hur det marxistiska statsteoretiska forskningsfältet kan generera perspektiv som berikar vår samtida förståelse av samhället. Teori: Studiens teoretiska ambition och gärning är situerad i den marxistiskt sprungna tanketradition som befattar sig med staten och i synnerhet statsmakt. LÄS MER
2. En geografiskt tillgänglig busstrafik? : En GIS-analys om Jönköpings busslinjenät och konsekvenserna vid dålig tillgänglighet i bostadsområden
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändringSammanfattning : Uppsatsen syftar till att skapa en ökad förståelse för kollektivtrafikens tillgänglighet i Jönköpings stad. Detta görs i förhållande till skapandet av socialt kapital samt att förstå skillnader och konsekvenser för olika socioekonomisk status, för att göra detta gjordes en GIS-analys. LÄS MER
3. Kampen för en revolutionär moral : En normativ analys av revolutionär moral och terror i Lev Trotskijs skrifter
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : C-uppsats i statsvetenskap av Elias Olsson, ht-2022, ” Kampen för en revolutionär moral En normativ analys av revolutionära moral och terror i Lev Trotskijs skrifter”. Lev Trotskijs verk om kapitalismen och den moderna statens utveckling kritiserade det institutionella ekonomiska och politiska våldet inom det kapitalistiska systemet. LÄS MER
4. Varför invaderade USA Irak 2003?
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna uppsats är en teorikonsumerande fallstudie, vars syfte är att förklara orsaker till USA:s invasion av Irak 2003 utifrån två perspektiv, marxism och konstruktivism. Vår ambition är att utifrån dessa perspektiv finna förklaringar till invasionen utifrån system och statsnivå. LÄS MER
5. En ovanligt hållbar konstruktion? : En kritisk analys över hur ideologi reproducerats i Kånkens produktbeskrivningar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : I denna studie identifieras genom Williamsons (2002) reklamavkodningsteori hur varumärket Fjällräven reproducerar konsumentismens ideologi, genom att kommunicera sin populära ryggsäcksmodell Kånken, i tryckta reklammaterial i form av produktbeskrivningar från tre olika år (1979, 1994 och 2015). Studiens syfte är tvåfaldigt, delvis handlar det om att undersöka om reklamavkodningsteorin är relevant i att förklara hur ideologi reproduceras och också om den är applicerbar i en svensk kontext. LÄS MER