Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 316 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Trygghet genom vårdnadsöverflyttning: illusion eller verklighet? : Bestämmelserna kring särskilt förordnade vårdnadshavare - ur ett barnperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Torsten Cederholm; [2023]
    Nyckelord :Transfer of custody; attachment; attachment theory; foster care; adoption; family law; children s rights; Vårdnadsöverflyttning; trygghet; anknytning; anknytningsteori; familjehem; barnets bästa; familjerätt; barnrätt; adoption; återföreningsprincipen; familjebegreppet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Den livsviktiga anknytningen i skuggan av missbruk : En systematisk litteraturstudie om barnets anknytning i förhållande till deras missbrukande mödrar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Emma Cameron; [2023]
    Nyckelord :Attachment; Attachment Theory; Child; Mother; Abuse; Risk Factor; Protective Factor; Anknytning; Anknytningsteori; Barn; Moder; Missbruk; Riskfaktor; Skyddsfaktor;

    Sammanfattning : The objective of this study was to examine how a child's attachment is influenced by having an alcohol- or drug-abusing mother. The importance of secure attachment for a child's positive development, made exploring the issues surrounding substance abuse, and its impact on the child's essential attachment, of great interest. LÄS MER

  3. 13. ”Det handlar om att skapa trygghet till vårdnadshavarna och barnen” : Hur förskollärare arbetar med anknytning vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Bergström; Clara Magnusson Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; vårdnadshavare; förskollärare; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa en trygg anknytning vid inskolningen. Att skapa trygga relationer med barnen under inskolningen är en mycket viktig process, för att barnen ska våga utforska och undersöka förskolans miljö. LÄS MER

  4. 14. Blyga barn i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Shy Children; inclusion; the role of the preschool teacher; preschool; Blyghet; inkludering; pedagogers förhållningssätt; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan. Studien är kvalitativ och datainsamlingen gjordes genom enkätbaserade intervjuer via internet. Enkäten och missivbrevet skickades ut till 74 förskolerektorer och därefter till 101 förskolor. LÄS MER

  5. 15. Att bygga trygga relationer : Hur förskolläraren bygger relationer till barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Arrheden; Emelie Dahlenlund; [2023]
    Nyckelord :Attachment; building relationships; high quality relationship; insecure connection; security; Anknytning; högkvalitativa relationer; otrygg anknytning; relationsbyggande; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare gör för att bygga trygga relationer till barnen i förskolan samt undersöka varför anknytning är en viktig del i relationsbyggandet. Tidigare forskning påvisar att trygga anknytningar mellan förskollärare och barn har en positiv effekt på barns sociala utveckling, både i det tidiga och senare stadiet i livet. LÄS MER