Sökning: "att ändra en lag"

Visar resultat 21 - 25 av 70 uppsatser innehållade orden att ändra en lag.

  1. 21. Rättsverkan av digitala skuldebrev : Blockkedjetekniken som besittningssubstitut

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Agnes Sylvan; [2018]
    Nyckelord :blockchain; blockchain technology; digital promissory notes; legal tech; Blockkedjeteknik; blockchain; skuldebrev; digitala skuldebrev; digital besittning; besittning; Icke-fysisk besittning; löpande skuldebrev; legal tech;

    Sammanfattning : Skuldebrevslagen har bestått i nästintill oförändrat skick sedan dess införande 1936, samtidigt har de sektorer vilka i störst grad träffas av regleringen för skuldebrev kommit att ändra sin hantering av dessa. Att ta fram skuldebrev från valven där de förvaras har uppgetts vara en kostsam procedur, varför detta är något som instituten undviker med följden att skuldebrevslagens skyddsregler inte längre efterlevs. LÄS MER

  2. 22. Checklista för uppstart av husbyggnadsprojekt : Ett verktyg framtaget med hjälp av NCC för entreprenörer och projektörer i tidigt skede av produktionen

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Evelina Nordh; Karlsson Mårten; [2018]
    Nyckelord :Checklista; produktion; entreprenad; uppstart; projekt; byggherre; krav;

    Sammanfattning : Innan första spadtaget tas vid en nybyggnation, finns det vissa förpliktelser byggherren tvingas beakta. Beroende på placering av fastigheten finns det olika anmälningar att utföra och tillstånd att söka. Anmälningarna kan skilja sig om det är innanför detaljplanerat område eller utanför. LÄS MER

  3. 23. What Level Design Elements Determine Flow? : How Light and Objects Guide the Player in Overwatch and Doom

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :David Eliasson; [2017]
    Nyckelord :Computer games; level design; flow; game design; architecture; fps; datorspel; bandesign; flöde; speldesign; spelutveckling; design; arkitektur;

    Sammanfattning : This thesis presents a comparative study between Overwatch (2016) and Doom (2016) to determine how these fast-paced games facilitate flow in their gameplay. The second chapter looks at formal definitions of flow and level design to establish a vocabulary for following chapters. LÄS MER

  4. 24. Läxan : Ett omdebatterat arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Tillnert Edbom; Ulrika Stammler; [2017]
    Nyckelord :Läxor; segregation; socioekonomisk bakgrund; lärare; kunskapsklyfta; intervjuer;

    Sammanfattning : I denna studie kommer vi gå igenom forskning kring läxors påverkan av elevers inlärning samt om detta arbetssätt kan bidra till segregation i form av ett upprätthållande av en kunskapsklyfta mellan mer och mindre socioekonomiskt gynnade elever. Alla elever i Sverige har enligt lag rätt till en likvärdig utbildning, oavsett geografisk hemvist och vad för ekonomiska och sociala förutsättningar man har (Skollagen 1 kap. LÄS MER

  5. 25. Improvements within patient experience during MRI

    Master-uppsats, KTH/Människa och Kommunikation

    Författare :Terese Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Magnetic Resonance Imaging; MRI; patient experience; headset; atmosphere; waiting room; improvements; Magnetisk Resonans Tomogra; MRT; MR; patientupplevelse; headset; atmosfär; undersökningsrum; väntrum; förbättringar;

    Sammanfattning : MRI is one of the biggest and most growing imaging techniques. Even though itis one of the most harmless technologies a big portion of the patients experienceanxiety during the exam. LÄS MER