Sökning: "attract and retain talent"

Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden attract and retain talent.

  1. 16. Kompetensförsörjning till tjänster som kräver spetskompetens : Fokus på kommunal verksamhet belägen på landsbygden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Beatrice Öhman; Emma Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Supply of competence; excellence; rewards; internal motivation; employer brand; strategic human resource management; talent management; Kompetensförsörjning; spetskompetens; belöningar; inre motivation; arbetsgivarvarumärke; strategic human resource management; talent management;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur en kommunal verksamhet på landsbygden, belägen nära en större stad, kan attrahera och behålla individer med spetskompetens. Detta då det råder kompetensbrist och demografiska förändringar. LÄS MER

  2. 17. Vem utspelar sig The War for Talent egentligen för? : En kritisk diskursanalys av konstruktionerna av millennials och av begreppet talang

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Theofanis Iliadis; [2020]
    Nyckelord :Millennials; Talent Management; The War for Talent; Critical discourse analysis; Millennials; Talent Management; The War for Talent; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Faktumet att den föregående generationens arbetskraft pensioneras och blir substituerad av den nya millennials-generationen har lett till att företag upplever en förlust av ackumulerad kunskap och expertis. Denna förändring av arbetskraft är särskilt oroande för Professional Service Firms, eftersom deras främsta tillgång är deras medarbetare och expertisen kopplade till dem. LÄS MER

  3. 18. Should I stay, or should I go? : En kvalitativ intervjustudie om vad sjuksköterskestudenter finner attraktivt hos arbetsgivare, vad som skulle få dem att stanna i Norrbotten, och hur deras syn på attraktivitet skiljer sig från arbetsgivares arbete med employer branding.

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Andrea Kauppi; [2019]
    Nyckelord :employer branding; attractiveness; nursing students; organizations; Norrbotten; employer branding; attraktivitet; sjuksköterskestudenter; arbetsgivare; Norrbotten;

    Sammanfattning : Today, every organization is struggling to attract, recruit and retain staff. This is because it has become a” war of talent”, since it is difficult to recruit candidates with excellence. This means that it is important for employees to work with their brand to succeed. LÄS MER

  4. 19. Hur gör kommuner för att attrahera och behålla kompetens? : En kvalitativ studie av kommuners arbete med employer branding

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Manoraj Pettersson; Stina Mattsson; [2019]
    Nyckelord :employer branding; employer branding recruitment; employer attractiveness; public sector; branding; employer branding; external employer branding; corporate branding; employer competitiveness; employer branding practice; talent management; social media; young adults; millennials;

    Sammanfattning : Employer branding är ett omfattande begrepp som används i många organisationer. Syftet med denna studie är att beskriva hur kommuner använde sig av employer branding utifrån att behålla och attrahera kompetens. LÄS MER

  5. 20. The relationship between country characteristics, development levels and brain drain - A quantitative analysis

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Ella Bråve; [2019]
    Nyckelord :Brain drain; development levels; high-skilled migration; push- and pull-factors; Business and Economics;

    Sammanfattning : Brain drain refers to the international migration of highly skilled people. It can affect countries of all development levels, but it is the brain drain from developing countries that has garnered the most attention. LÄS MER