Sökning: "autism normal"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden autism normal.

  1. 1. “För ett och ett halvt år sedan gick jag in i väggen men det är ganska normalt när man har ett barn med särskilda behov” : En kvalitativ studie om samhällsstödet för vårdnadshavare till barn med LSS-insatser i relation till ekonomi och mående

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Amanda Eyob; Romejsa Abubeker; [2023]
    Nyckelord :Guardian; Intellectual disability; Disability; Autism; LSS; Support; Vårdnadshavare; Intellektuell funktionsnedsättning; Funktionsnedsättning; Autism; LSS; Stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara vårdnadshavare till ett barn med intellektuell funktionsnedsättning - och/eller autism kan vara ett krävande arbete. I många fall handlar det om att ansvara för barn med omfattande omvårdnadsbehov som vida överstiger det normala både vad gäller barnets intellektuella utveckling och barnets förmåga till sociala interaktioner. LÄS MER

  2. 2. Grief Support for Children with Intellectual Disabilities and Autism Spectrum Disorder : A Systematic Literature Review

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Maria Bonin; [2022]
    Nyckelord :Grief; support; intervention; children; autism spectrum disorder; intellectual disabilities;

    Sammanfattning : Children with intellectual disabilities and autism spectrum disorder are in danger of developing serious mental health issues after the death of a beloved person. They are considered as not being able to grieve and understand the concept of death, which leads to exclusion from grieving processes and rituals. LÄS MER

  3. 3. Socialt nedbrytande beteende eller symptom på autism? En kritisk studie av hur normer kring neuropsykiatrisk funktion påverkar domstolarnas bedömning av ”socialt nedbrytande beteende” som symtom på autism enligt LVU 3§

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Aili Cherp; [2022]
    Nyckelord :Socialrätt; LVU 3§; socialt nedbrytande beteende; psykisk störning; tvångsvård; neuropsykiatrisk; funktionsnedsättning; NPF; autism; ADHD; kritisk metod; kritiskt funktionalitetsteori Social and welfare law; socially destructive behavior; mental disorder; forced custody; neuropsychiatric disorder; critical method; critical disorder theory; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The essay aims to problematize the view of autism in Sweden's law of compulsory care. According to The Care of Young Persons Act (LVU) 3§, young people can be forced into custody for “socially destructive behavior,” which refers to the destruction of fundamental social norms. LÄS MER

  4. 4. ”Jag var så insatt i att vara normal. Att vara så normal jag bara kunde.” : En fenomenologisk studie om hur kvinnors autism ser ut i skolvärlden utifrån lärares samt kvinnor med autisms perspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Petersson Medina; [2021]
    Nyckelord :special education; gender theories; teachers; women; qualitative interviews; autism; phenomenology; specialpedagogik; genusteorier; lärare; kvinnor; kvalitativa intervjuer; autism; fenomenologi;

    Sammanfattning : This study aimed to examine how women’s autism (ASD) is experienced in relation to education through the perceptions of both women with ASD and teachers. Previous research shows that women with ASD are diagnosed later than would have been necessary. LÄS MER

  5. 5. A training material for Upper-secondary school teachers in mathematics in their endeavours to effectively communicate with students on the autistic spectrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Armin Massoumzadeh; [2021]
    Nyckelord :ASD; i.e. Autism spectrum disorder; implicit explicit preconceptions; introductory material; Autismspektrumtillstånd; implicita explicita förväntningar; fortbildningsmaterial;

    Sammanfattning : En analys av en studie gjord av Lorenz och Heinitz (2014) på autistiska personers uppfattning om sig själva, sina förmågor och behov och en kartläggningsrapport av Specialpedagogiska skolmyndigheten från 2013 har belyst hur det hos dessa individer finns en potential långt utöver det normala. Skolmyndigheten (2013) rapporterar om att lärare saknar verktyg för att förstå elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer, framförallt vid autismspektrumtillstånd där sådana verktyg ofta behöver vara individanpassade och därför varierar från elev till elev. LÄS MER