Sökning: "av-ord"
Visar resultat 1 - 5 av 268 uppsatser innehållade ordet av-ord.
1. Automatisk lexikal textförenkling för personer med dyslexi : En anpassningsbar metod utifrån individers varierande språknivå
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : För att kunna tillgängliggöra information till alla grupper i samhället behöver texter kun- na anpassas utifrån olika individers språkliga nivå. Idag används många gånger manu- ell textförenkling vilket är en väldigt resurskrävande metod. LÄS MER
2. Dialekt som gemenskap och social status i Smala Sussie och Bröllopsfotografen : Hur dialekt används i två filmer av Ulf Malmros
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : I uppsatsen undersöks det hur dialekt används för att förmedla samhörighet och samhällsklass i filmerna Smala Sussie och Bröllopsfotografen, regisserade av Ulf Malmros. Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur dialekt används för att skapa gemenskap och social status, dessutom jämförs dialektbruket i de två filmerna. LÄS MER
3. Fonologisk medvetenhet och ordavkodning hos svensktalande vuxna
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Formell bedömning av fonologisk medvetenhet samt avkodning av ord och nonsensord är nödvändigt för korrekt diagnostik av läs- och skrivsvårigheter. Normer för vuxna saknas dock för svenska test som används för att pröva dessa förmågor. LÄS MER
4. Rekonstruktion av stavningsvarianter i SAOB med normaliseringsregler från nusvenska till nysvenska
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriSammanfattning : Svenska Akademins ordbok skall bli färdigställd under 2023. En återstående del är att återskapa äldre ord. Här härleder jag normaliseringsregler för att rekonstruera ortografiska varianter av ord som förekommit från 1500-talet till 1900-talet. LÄS MER
5. Språkstörning. En kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till 3 för ökad måluppfyllelse
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : De flesta elever med språkstörning placeras i vanlig klass med varierande grad av stöd och språkstörning är mer osynlig än andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vikten av ett proaktivt arbete i skolans tidiga årskurser är en grundläggande förutsättning för ökad måluppfyllelse och att förebygga negativa livskonsekvenser för elever med språkstörning. LÄS MER