Sökning: "avvikande beteende"

Visar resultat 11 - 15 av 236 uppsatser innehållade orden avvikande beteende.

  1. 11. Interleaved Practice : The role of habits in the implementation of a new technique

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andrew Grant; [2023]
    Nyckelord :Interleaved practice; professional development; habits; stress; Interleaved practice; lärarutveckling; vanor; stress;

    Sammanfattning : Teaching is a complex and stressful job and despite efforts to consolidate the understanding of professional development programs, the effectiveness of such programs in real schools remains inconsistent. In this study, habit is used to understand the barriers to teacher development when looking to implement “interleaved practice” in mathematics. LÄS MER

  2. 12. “En parallell värld konkurrerar” : En kvalitativ studie om hur studie- och yrkesvägledare arbetar mot ungdomsbrottslighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Andréen; Cornelia Berglund; [2023]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledning; ungdomsbrottslighet; vägledning; kriminalitet;

    Sammanfattning : Ungdomsbrottslighet är ett utbrett problem i Sverige och tendenser till involvering i kriminella aktiviteter går att urskilja redan i ung ålder. Det här ger skolans verksamhet en specifik roll i identifieringsarbetet av dessa ungdomar. LÄS MER

  3. 13. “Vi vill och försöker, men det är inte alltid vi kan.” : En kvalitativ studie om skolpersonalens perspektiv på socialt arbete med elever som lever med föräldrar i missbruksmiljö

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Sozan Bahrami; Habon Muse; [2023]
    Nyckelord :Harmful use; Living conditions; School staff; Students; Substance use; Ecological systems theory; Risk and protective factors; Skadligt bruk; Levnadsförhållanden; Skolpersonal; Elever; Missbruk; Utvecklingsekologisk teori; Risk- och skyddsfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur skolpersonalen uppmärksammar och arbetar med barn som växer upp med en förälder eller flera föräldrar med ett skadligt bruk av alkohol eller andra droger. Studien undersöker även hur skolpersonalen upplever tillgången till resurser för detta arbete och syftar till att lyfta fram det sociala arbetet i skolan. LÄS MER

  4. 14. Barns resiliens och copingstrategier vid en uppväxt med föräldrar med substansbrukssyndrom : En kvalitativ studie utifrån ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Maja Höglund; Annelie Jartelius; [2023]
    Nyckelord :Resilience; coping strategies; children; upbringing; substance use disorder; parents; Resiliens; copingstrategier; barn; uppväxt; missbruk; föräldrar;

    Sammanfattning : Att som barn växa upp med föräldrar med ett substansbrukssyndrom kan innebära en ökad risk att få psykosociala och emotionella problem, jämfört med barn som inte vuxit upp med substansbrukande föräldrar. Syftet med vår studie är att med hjälp av retrospektiva berättelser från självbiografier, författade av personer som växt upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom, få en ökad kunskap om hur barn som vuxit upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom har hanterat sin situation och lyckas skapa en tillfredsställande psykosocial utveckling i relation till resiliens och copingstrategier. LÄS MER

  5. 15. Hur mår undervisningshundarna emotionellt vid Sveriges lantbruksuniversitet när de används i undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Julia Enbom; Lorena Gallardo Zapata; [2023]
    Nyckelord :3R; ; alternativa metoder; beteende; djurvälfärd; försöksdjur; lågstresshantering; stress; veterinärmedicin;

    Sammanfattning : Levande hundar används inom veterinärmedicinska utbildningar för att ge studenter praktisk kunskap och praktiska färdigheter innan de går ut i arbetslivet. Några argument för att använda levande djur i undervisningssyfte är att själva hanteringen av djur och att tolka djurs signaler inte går att lära sig via simulatorer eller liknande verktyg. LÄS MER