Sökning: "bachelor thesis mälardalen university business"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden bachelor thesis mälardalen university business.

  1. 1. Unravelling the Dynamics of Managerial Attention Allocation: Exploring the Impact of Digital Technologies and Heuristics : A qualitative multiple case study on managers within the energy and power industry

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Malin Godenius; Victoria Karlson; Sophia Röse; [2023]
    Nyckelord :Attention-Based View; Heuristics; Digital Technologies; Digital Transformation; Attention Allocation; Managers;

    Sammanfattning : ABSTRACT           Date:   2023-05-31      Level:   Bachelor thesis in Business Administration, 15cr      Institution:   School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Authors:     Malin Godenius (95/10/06)   Victoria Karlson (94/04/01)   Sophia Röse (99/12/06)      Title:   Unravelling the Dynamics of Managerial Attention Allocation: Exploring the Impact of Digital Technologies and Heuristics      Supervisor:   Edward Gillmore      Keywords:   Attention-Based View, Heuristics, Digital Technologies, Digital Transformation, Attention Allocation, Managers      Research questions:  RQ1: What effect do digital technologies have on managers' attention allocation? RQ2: How do digital technologies substitute or complement managers' heuristics?      Purpose:   This study aims to explore and understand how increased access to digital technologies influences managers' attention allocation. The primary purpose is to investigate how digital technologies may substitute or complement managers' heuristics. LÄS MER

  2. 2. Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? : En kvalitativ studie om hur mobile augmented reality (MAR) kan vara ett behjälpligt digitalt verktyg för att modifiera returbeteendet hos konsumenter vid onlineköp

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sivan Dana; Alina Music; [2023]
    Nyckelord :E-commerce; fashion industry; digitization; virtual fitting rooms; Mobile Augmented Reality MAR ; return behavior; E-handel; modebranschen; digitalisering; virtuella provrum; Mobile Augmented Reality MAR ; returbeteende;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sivan Dana, Alina Music Titel: Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: E-handel, modebranschen, digitalisering, virtuella provrum, Mobile AugmentedReality (MAR), returbeteende Teoretisk utgångspunkt: The Theory of Planned Behaviour Syfte: Syftet med studien är att med hjälp av kvalitativ metod undersöka hur konsumentersreturbeteende kan minimeras med användning av Mobile Augmented Reality (MAR). LÄS MER

  3. 3. Navigating the challenges of international business: an analysis of factors influencing the exit of multinational corporations.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Miriam Lini; Naiymie Binta Arman; [2023]
    Nyckelord :Multinational Enterprises; Market Exit; Transaction Cost Theory; Institutional Theory; Isomorphism; Legitimacy; Entry modes; internationalization ; Exit modes; Institutional distance; Institutional Infrastructural hassle factors;

    Sammanfattning : ABSTRACT   Date: [2023-05-30] Level:  Bachelor Thesis in Business Administration, 15 cr  Institution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University  Authors:  Naiymie Binta Arman   Miriam Lini       (00/02/27)    (02/05/06) Title:    Navigating the Challenges of International Business: An Analysis of     Factors Influencing the Exit of Multinational Corporations. Supervisor:    Edward Gillmore  Keywords:    Multinational Enterprises, Market Exit, Transaction Cost Theory,      Institutional Theory, Isomorphism, Legitimacy, Entry modes      (internationalization), Exit modes, Institutional distance, Institutional &     Infrastructural hassle factors  Research question:   What are the internal and external characteristics that drive market exit?  Purpose:    The aim of this study is to investigate the internal and external factors that contribute to the exit of MNEs from foreign markets, and to provide insights for firms operating in foreign markets. LÄS MER

  4. 4. Våra plattformar och köpintentioner : En kvantitativ undersökning om konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok 

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Oliwer Tomczyk; Wilma Pasanen; Nathalie Indiketiya Hewage; [2023]
    Nyckelord :Social media marketing; tillit förtroende; tekniskt förtroende; köpintention; sociala medier; riskbenägenhet; upplevd kontroll; teknisk effektivitet; Facebook och Tiktok;

    Sammanfattning : Sammanfattning Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Nathalie Indiketiya Hewage (01/05/11) Wilma Pasanen (01/08/31)                                Oliwer Tomczyk  (96/03/30)                             Titel: Våra plattformar och köpintentioner - En kvantitativ undersökning om Konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: Social media marketing, tillit/förtroende, tekniskt förtroende, köpintention, sociala medier, riskbenägenhet, upplevd kontroll, teknisk effektivitet, Facebook och Tiktok  Forskningsfråga/or: Hur påverkar reklam konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok beroende på kön och ålder?  Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sambandet på reklam mellan Facebook och Tiktok samt konsumenters köpintention. Studiens resultat bidrar till en bättre förståelse för huruvida köpintentionen ändras beroende på plattform och demografiska faktorer, mer specifikt kön och ålder. LÄS MER

  5. 5. AI:s påverkan på beslutsfattande inom redovisning : En översikt av hur AI-teknik kan påverka beslutsdelar inom redovisning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Alex Lindquist; Stefan Pejcic; Gustav Skoglund; [2023]
    Nyckelord :Risk; AI; beslutsprocess; redovisning; etik; osäkerhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Datum:                           2023-05-31    Nivå:                               Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp   Institution:                   Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet   Författare:                     Alex Lindquist            Stefan Pejcic            Gustav Skoglund                                           99/08/17                         00/07/13                  94/07/12   Titel:                               AI:s påverkan på beslutsfattande inom redovisning    Handledare:                   Leanne Johnstone   Nyckelord:                     Risk, AI, beslutsprocess, redovisning, etik, osäkerhet Forskningsfrågor: Hur påverkar AI beslutsprocessen och beslutsfattningen inom redovisning?  Syfte:  Syftet med denna studie är att bidra till kunskapen om AI:s inverkan på redovisningsbeslut samt processen av redovisningsbeslut.   Metod: Vi använde en kvalitativ forskningsmetod genom att använda sekundärdata som vår resurs för att förstå hur olika organisationer har närmat sig AI inom redovisning och hur det har påverkat beslutsfattandet inom redovisning. LÄS MER