Sökning: "barn som informanter"

Visar resultat 1 - 5 av 521 uppsatser innehållade orden barn som informanter.

  1. 1. Från förskola till förskoleklass - barn som uppvisar språklig sårbarhet. En fenomenografisk studie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Ekberg Olofsson; Maria Johansson; [2024-02-05]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; fenomenografi; semistrukturerad intervju; språklig sårbarhet; övergång;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskola och i förskoleklass uppfattar övergången mellan verksamheterna för barn som uppvisar språklig sårbarhet. Studien har genomförts utifrån en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomförts semistrukturerade intervjuer med sju informanter. LÄS MER

  2. 2. FÖRHANDSBEDÖMNING SOM PRAKTIK - Socialsekreterares upplevelser av att tillvarata barns röst och rättigheter vid misstänkt oro för att barn far illa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Hanna Larsson; [2024-01-25]
    Nyckelord :socialsekreterare; förhandsbedömning; barns röst; orosanmälan; anmälningsskyldighet;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att förstå hur socialsekreterare beskriver att de hanterar och genomför förhandsbedömningar av barn och unga vid inkommen anmälan om oro. Studiens frågeställningar har formulerats med anledning av en förändrad svensk barnrätt och frågeställningarna syftade till att ringa in de strategier socialsekreterare använder sig av och de utmaningar de möter när barnets röst och rättigheter ska tillvaratas vid förhandsbedömningar som praktik. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta inkluderande med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Cednert; Liv Saravia; [2024]
    Nyckelord :arbetssätt; barn i behov av särskilt stöd; Erfarenheter; Inkludering; Alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka förskollärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta inkluderande med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Bakgrundsavsnittet innehåller teorier, tidigare forskning, styrdokument och litteratur som berör det valda undersökningsområdet. LÄS MER

  4. 4. Musikens plats i förskolan : en kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt med musik som ämne i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Maria Hedbys; Susanne Palm Bäckvall; [2024]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; musik; förskollärares arbetssätt; musikdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen kring förskollärares arbetssätt med musik som ämne i förskolan. Vårt syfte relaterar till tidigare forskning inom området som visar att musik kan upplevas som något som är svårt att ta sig an. LÄS MER

  5. 5. "Den största svårigheten är väl att vi inte riktigt når dem" : Samverkans betydelse för socialtjänstens bedömningar av våldsutövare som också är föräldrar

    Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Lina Lundberg; [2024]
    Nyckelord :Social services; Cooperation; Collaboration; Domestic violence; Perpetrators of domestic violence; Parent; Caregiver; Social worker.; Socialtjänsten; Samverkan; Våld i nära relation; Våldsutövare; Förälder; Omsorgsperson; Socialarbetare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilken betydelse socialtjänstens samverkan har för bedömning av våldsutövare som också är föräldrar. Genom en kvalitativ undersökning genomfördes semistrukturerade intervjuer med tre arbetsgrupper inom socialtjänsten, informanterna i studien kommer på något vis i kontakt med våldsutövare. LÄS MER