Sökning: "barnbibliotekarie"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade ordet barnbibliotekarie.
11. Att ge bort en bok : Bokgåvan till små barn sedd ur marknadsföringsperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : The purpose of this thesis is to gain insight into the thoughts and views of child librarians regarding the gift book that is given to all newborn children in Gothenburg. The gift book is intended to inspire parents to read and sing to their child and by doing so stimulate his or her language development, wich has benefits for the child's later literacy skills. LÄS MER
12. "Öppna dörren till en värld där berättelserna bor" : En studie av bibliotekariers förhållningssätt till barns läsning och sagostunder
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : The purpose of this thesis is to illustrate the various approaches librarian's may have toward children's reading and toward storytime programmes, and also to discuss if and how these different approaches can influence their planning, execution and follow-up of the storytime programme. Eight qualitative interviews were conducted with nine librarian's who work with storytime programmes at public libraries. LÄS MER
13. Faktaboken i praktiken : hur ett antal barn- och ungdomsbibliotekarier arbetar med faktaböcker i sin lässtimulerande verksamhet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : The purpose of this thesis is to study how children's librarians in public libraries use non-fiction books in their work to promote reading. My research questions are: What methods do children's librarians use för promoting non-fiction books? Are there children who can gain more from non-fiction books than other children do? Are there any differences in working with fiction and non-fiction books? To answer these questions I have interwieved five children's librarians about their methods, attitudes and thoughts on non-fiction books. LÄS MER
14. Varför måste de stora bara bestämma allting? : En studie om barns delaktighet på folkbiblioteket ur barnbibliotekariens perspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : A vivid democracy requires participation from those who live in it, including children. Unlike adults, children have special laws and regulations to ensure them their democratic rights. Librarians’ decision on what to buy makes an impact to someone else, which puts the librarian in a hegemonic position. LÄS MER
15. Svenska bilderböcker på arabiska : - En studie med fokus på hur svensk kultur förmedlas och på vilka sätt andra kulturer och mångfald synliggörs i barnlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Abstract Syfte med mitt självständiga arbete är tredelat och är dels att undersöka vilket utbud av svenska bilderböcker som finns tillgängligt på arabiska inom ett kommunalt biblioteken som består utav flera filialer inom kategorin hcf (skönlitteratur för små barn) med fokus på bilderböcker för barn i åldern 3-5 år i en kommun i mellan Sverige. För det andra vilken svensk kultur som förmedlas men även hur andra kulturer gestaltas i fyra av de mest utlånande bilderböckerna och för det tredje hur väl det utbudet och bilderböckerna svarar mot bibliotekets och förskolans gemensamma mål med att utveckla barns intresse för böcker. LÄS MER