Sökning: "barns kognitiva processer"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden barns kognitiva processer.

  1. 6. Språkinlärning i en multietnisk förskola - en fallstudie om nyanlända barns möte med det svenska språket

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; [2015]
    Nyckelord :flerspråkighet; lärande; kulturella redskap; multietnicitet; språkinlärning; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan (Lpfö98/2010) ställer krav på stimulering av barns språk såsom utveckling av ordförrådet, nyansering av talspråket och intresse för skriftspråket. Dessa punkter anses vara grundläggande för barnens framtida läsförståelse och framgångsrik skolgång. LÄS MER

  2. 7. Medielek och digital kompetens i en förskolekontext : Design för meningsskapande

    Master-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Forsling; [2011]
    Nyckelord :Didactic design; digital competence; digital divides; literacy; media play; affordances; settings; tools; preschool; ICT; multimodality; social semiotics; meaningmaking.; Didaktisk design; digital kompetens; digital divides; medielek; IKT; iscensättning; affordances; tools; förskola; litteracitet; multimodalitet; socialsemiotik; meningsskapande.;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to make a contribution to the field of design oriented theory, regarding young children and their way to digital competence. My research question is: How can a preschool with a certain pedagogical ICT-design give the children affordances for media play and for developing a digital competence? The European Parliament points out digital literacy as one of the Key Competences for life long learning. LÄS MER

  3. 8. Bildning genom integrativa undervisningsmetoder : Kognitiv forskning som grund för skapande undervisning

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Solveig Tjärnstig; [2010]
    Nyckelord :Estetisk undervisning; integrativa undervisningsmetoder; kognitiv utveckling; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att visa hur den integrativa metodiken inom svenskämnet finner stöd i kognitionspsykologisk forskning och därmed bredda förståelsen för dessa metoders inverkan på barns utveckling. Skolutvecklingen påverkas av politikers åsikter och av den undervisningstradition som finns inom läraryrket, forskningen har många gånger svårt att göra sig gällande. LÄS MER

  4. 9. Kognitiva processer i barns skrivande En jämförande studie av hand- och datorskrivna berättelser

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Cecilia Lindström; [2009]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka skillnader i hand- och datorskrivna berättelsers textkvalitet Förhoppningen var också att bidra till kartläggningen av skrivprocessen hos barn. Totalt 29 barn, l O-Il år gamla med typisk språkutveckling, en del enspråkiga och en del tvåspråkiga, fick skriva två berättelser var. LÄS MER

  5. 10. Interaktion och språkligt samspel mellan pedagog och flerspråkiga barn i förskolan. : En studie utifrån Vygotskijs språkutvecklingsteori

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Margaretha Kareliusson; [2009]
    Nyckelord :Förskola språkutveckling flerspråkighet kultur pedagogiskt förhållningssätt interaktion kommunikation;

    Sammanfattning : Margaretha Kareliusson (2009) Interaktion och språkligt samspel mellan pedagog och flerspråkiga barn i förskolan. En studie utifrån Vygotskijs språkutvecklingsteori. Syftet med föreliggande studie är att beskriva interaktionen och det språkliga samspelet mellan pedagog och flerspråkiga barn i förskolan. LÄS MER