Sökning: "barns kunskap om naturen"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden barns kunskap om naturen.

  1. 1. Lek, lärande & rörelse på bostadsgården med dagvatten som resurs

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Forsfält Ljungberg; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :multifunktionalitet; vattenlek; inlärning; rörelse; dagvatten; dagvattenhantering; bostadsgård; ; vattengestaltning; ekostaden; Augustenborg; Bo01; resurshantering;

    Sammanfattning : Föreliggande studie utreder hur dagvatten kan användas som resurs för att främja lek, lärande och rörelse på bostadsgården. I urbana sammanhang ses ofta dagvatten som ett problem då stora vattenflöden överbelastar vår infrastruktur med förödande konsekvenser. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens uppfattningar om kemi i utemiljön : En fenomenografisk intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet; Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristine Jakobsen; Karolina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; chemistry; Phenomenography; Förskola; Kemi; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to contribute more knowledge about preschool teacher's perceptions of the outdoor environments as an arena for children’s science learning with focus on chemistry. In the study pre-school teachers' perceptions are central to the work. A qualitative method with semi-structured interviews were applied. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarns uppfattningar om återvinningsprocessen : En kvalitativ intervjustudie om barns förståelse av vad som händer med avfallet efter det hamnat på återvinningsstationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Kullander; [2022]
    Nyckelord :Förskola; barn; fenomenografi; biologi; återvinning;

    Sammanfattning : By creating an understanding among the younger children of why it is important to take care of our planet, a greater commitment can be created if children gain knowledge and experience at an early age. Recycling of materials is a way to save the earth's resources, the purpose of the study is therefore to contribute with knowledge about children's understanding of the phenomenon of recycling and what happens after rubbish is thrown at the recycling station. LÄS MER

  4. 4. "Jag tycker om att snurra ute...Det känns skönt i mitt hjärta" : En kvalitativ studie om barns perspektiv och barnperspektiv på utomhusvistelsen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Micaela Näslund; Karin Wallström; [2021]
    Nyckelord :Childrens perspective; childperspective; preschool; naturepreschool; outdoor; conversations with children.; Barns perspektiv; barnperspektiv; förskola; naturförskola; utomhusvistelse; samtal med barn.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur barn upplever och förhåller sig till utomhusvistelse i en naturförskola respektive förskola utan specifik inriktning. Detta har utformats med stöd av följande frågeställningar: Hur upplever barnen i respektive förskola utomhusvistelsen? Hur leker barnen i respektive förskola i samband med deras utomhusvistelse? Studien har tagit sin utgångspunkt ur två kvalitativa metoder, nämligen fokusgruppintervjuer och strukturerade observationer med stöd av observationsscheman. LÄS MER

  5. 5. Oändliga möjligheter i naturen : En intervjustudie om förskollärares uppfattning om lek och lärande i naturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Östman Hedlund; [2021]
    Nyckelord :Swedish preschool; preschool teacher; outdoor learning; play and learning; natural environment; learning in nature; förskola; förskollärare; utomhuspedagogik; lek och lärande; naturmiljö; lärande i naturen;

    Sammanfattning : Titel: Oändliga möjligheter i naturen - En intervjustudie om förskollärares uppfattning om lek och lärandet i naturen Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärarens syn på utomhuspedagogiken i naturen för att främja barns lek och lärande i förskolan. För att ge svar på syftet intervjuades fyra förskollärare om deras uppfattning av utomhuspedagogiken i naturen. LÄS MER