Sökning: "bedömning i svenska ämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 170 uppsatser innehållade orden bedömning i svenska ämnet.

  1. 1. Betyg och Bedömningsprocessen i ämnet Idrott ochHälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Patrik Johansson; Benyamin Bergqvist; [2024]
    Nyckelord :Bedömning; Bedömningsprocess; Betyg; Faktorer; Idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka bedömningsprocessen i ämnet idrottoch hälsa (IDH). För att besvara detta använde vi oss av två frågor: 1) Betyg ochbedömningsprocessen i ämnet idrott och hälsa? 2) Hur ser lärare respektive elever påbetygsättning? Genom en systematisk informationssökning grundad i Bryman (2018)genom olika databaser valdes tolv primärstudier som summerats och analyserats för attkunna besvara frågorna. LÄS MER

  2. 2. Kreativt skrivande : mer än bara ord. Lärares uppfattningar av det kreativa skrivandet i ämnet svenska mot årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tuva Djupbäck; Alexandra Kirtzell; [2023]
    Nyckelord :kreativt skrivande; fritt skrivande; skrivundervisning; skrivstrategier; fantasi; lärarperspektiv; skrivmotivation;

    Sammanfattning : Kreativt skrivande kan främja elevers kunskapsinhämtning samt utveckla elevers tankevärld och ge möjlighet till att använda sin fantasi. Olika former av skrivande utvecklar elevers språkkompetenser och möjligheter att anpassa skrivandet efter syfte och mottagare, vilket kan bidra till en välutvecklad kommunikationsförmåga. LÄS MER

  3. 3. Lärares användning av formativa bedömningsstrategier för att gynna elevernas skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Madeleine Norlund; Mathilda Lindholm; [2023]
    Nyckelord :formativ bedömning; summativ bedömning; skrivutveckling; progression; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka och belysa hur formativ bedömning används i praktiken enligt verksamma mellanstadielärare. Ett delsyfte är även att undersöka hur den formativa bedömningen följs upp under elevernas skolgång. LÄS MER

  4. 4. Äga förmågan att skriva : En studie om undervisning och bedömning av skrivande för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Stigsson; [2023]
    Nyckelord :cirkelmodellen; skrivande; texttriangeln; texttyper; proximala utvecklingszoner och årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Kunskaper för att kunna formulera och skriva olika typer av texter är en mänsklig rättighet. Dessa kunskaper ska formas i skolan och det finns tydligt utskrivet i läroplanen att eleverna ska möta olika typer av texter och vilka förmågor de ska ha när de når årskurs 6. LÄS MER

  5. 5. Nationella prov – ett mål i sig? : Svensklärares arbete inför de nationella proven i grundskolans årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Alva Brodersen; Laura Zaki; [2023]
    Nyckelord :washbackeffekten; nationella prov; svenska; årskurs 9; bedömning; likvärdighet; omfattning; kursplan;

    Sammanfattning : De nationella provens betydelse för betygsättningen i grundskolans årskurs 9 skärptes i Skollagen år 2018 genom en formulering om att de ska särskilt beaktas (Skollagen 2010:800, 20a). Denna omformulering har i tidigare forskning visat sig i hur en allt större andel lärare upplever att dessa prov påverkar undervisningen i en hög grad. LÄS MER