Sökning: "bedömningsfaktorer"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet bedömningsfaktorer.

  1. 1. Arbetsrättsliga konkurrensklausuler – en undersökning utifrån svensk rätt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Oskar Jansson; [2023]
    Nyckelord :Arbetsrätt; Konkurrensklausul; Lojalitetsplikt; Skälighetsbedömning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : On January 5, 2023, the U.S. competition authority, the Federal Trade Commission (FTC) proposed a categorical ban on non-compete clauses at the federal level. The proposal has initiated a renewed debate on a subject that has long been discussed in the field of labor law. LÄS MER

  2. 2. Kreditbedömning av små aktiebolag : En kvalitativ studie om kreditbedömning ur bankers, kreditupplysningsföretags och revisorers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Muskan Joon; Dana Moradi Asl; [2022]
    Nyckelord :Credit assessment; lending; credit reporting companies; banks; audit; 5C; CAMPARI; scoring; Kreditbedömning; kreditgivning; kreditupplysningsföretag; banker; revision; 5C; CAMPARI; scoring;

    Sammanfattning : Idag finns det cirka 1,2 miljoner företag i Sverige varav 96% av dessa är små företag. Svenska banker lånade ut cirka 3 000 miljarder kronor till företag 2021. Små företag har svårt för att finansiera sin verksamhet och vänder sig därför till finansiärer som banker för lån. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetens roll vid kreditgivning till stora företag : En studie om svenska storbankers upplevelse av hur hållbarhetsaspekter påverkar kreditgivningen till stora företag

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Alina Sjöberg; Maja Olsson; [2022]
    Nyckelord :Lending; Sustainability aspects; EU-Taxonomy; Kreditgivning; Hållbarhetsaspekter; EU-Taxonomin;

    Sammanfattning : Hållbarhet är ett område som fått stort fokus i samhället och samhällets aktörer är idag mer medvetna om hållbarhetens problematik och dess konsekvenser. Banksektorn har en viktig roll för den hållbara utvecklingen och därför är det av stor vikt att bankerna tar hänsyn till hållbarhet för att medverka till att företag bedriver en hållbar verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Försäkringsbolags premiesättning : Vilka är bedömningsfaktorerna vid riskbedömning samt hur påverkar principal-agentteorin försäkringsbolagens beslutsfattande

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Victor Nilsson; Månsson Sofie; [2018]
    Nyckelord :insurance; premium setting; risk management; policyholder s behaviour; moral hazard; adverse selection; asymmetric information; insecurity; decision making; försäkring; premiesättning; riskhantering; försäkringstagares beteende; moral hazard; adverse selection; informationsasymmetri; osäkerhet; beslutsfattande;

    Sammanfattning : För försäkringsbolag är beslutsfattande en viktig process där privatpersoners situationer ska bedömas. Vilka bedömningsfaktorer som försäkringsbolag tar hänsyn till vid premiesättning har därför diskuterats. Likaså vilka svårigheter försäkringsbolag upplever inför och under beslutsfattandeprocessen av en försäkringspremie. LÄS MER

  5. 5. Kreditgivning till företag : En jämförelse mellan två svenska storbankers kreditbedömning för små och medelstora företag.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Kani Jaff; Josef Oguz; [2015]
    Nyckelord :Credit assessment; information asymmetry; trust; relationship lending; risk; Kreditbedömning; informationsasymmetri; förtroende; relationsutlåning; risk; Credit assessment; information asymmetry; trust; relationship lending; risk;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kreditvärdighet är ett ämnesområde för bankerna att bedöma om en kund är kreditvärdig. Bankerna använder sig av olika bedömningsfaktorer för att bedöma huruvida företaget är en lämplig låntagare. Detta görs för att man skall få en uppfattande bild av företaget. LÄS MER