Sökning: "bedömningsprocesser"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet bedömningsprocesser.

  1. 1. En analys av socialsekreterares insatser och bedömningsprocesser för klienter med beroendeproblematik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Engla Lindahl; Cecilia Andersson; [2024]
    Nyckelord :social work; street level bureaucrats; social worker; isomorphism; organizational theory; action theory; leadership; discretion; cooperation; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of conducting our qualitative interview study was to create an understanding of the social worker's room for action during investigation, assessment, and interventions in addiction treatment. We chose to compare addiction treatment in two municipalities to highlight similarities and differences in the social secretary's work with assessment, investigation, and interventions. LÄS MER

  2. 2. Den formativa bedömningens olika strategier och dess inverkan på elevers textarbete i svenskämnet i grundskolans senare år : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Skoglund; Karin Dimming Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning ●Feedback ●Självreglerat lärande ●Textarbete ●Undervisning ●Svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att öka kunskapen om den formativa bedömningens fem olika nyckelstrategier och hur dessa påverkar elevers arbete med texter i grundskolans senare år. De fem strategierna är transparanta mål, effektiva samtal, återkoppling, självreglerat lärande och kamratrespons. LÄS MER

  3. 3. Musiklärares Behov : - en kvalitativ studie om musiklärares yrkespraktik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Nils Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :musikpedagogik; situerat lärande; sociokulturellt perspektiv; högre utbildning;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka vilka behov som yrkesverksamma musiklärare uppmärksammar i sin praktik och hur det talas om dessa behov. Tidigare forskning tar upp sätt att förmedla musikalisk kunskap, perspektiv på musikundervisning, effektiv yrkesutövning samt vilken roll musikläraren tenderar att eftersträva. LÄS MER

  4. 4. Kvalitetssäkrad konst? : Det estetiska omdömets potential i bedömningsprocesser av offentlig konst

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionen

    Författare :Josephine Rosenblad; [2021]
    Nyckelord :aesthetic judgement; Kant; Chronotopia; public art; sensus communis; estetiskt omdöme; Kant; Kronotopia; offentlig konst; sensus communis;

    Sammanfattning : The main aim of public art is to be avaliable and accessible to all. Public art is often connected to social and economical intentions in so far as its presence in the public space ought to benefit the general public. To ensure access to good art, rules and regulations determine the commissioning and procurement of public art. LÄS MER

  5. 5. Nationellt bedömningsstöd i läs-­‐ och skrivutveckling En kvalitativ intervjustudie med åtta lågstadielärare om hur de erfar och uppfattar bedömningsstödet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Paulina Löventun; [2020-02-25]
    Nyckelord :nationellt bedömningsstöd; formativ bedömning; bedömning; likvärdig och rättvis utbildning;

    Sammanfattning : Det finns olika typer av bedömningsstöd som lärare kan använda för att veta hur elever ligger till och hur lärare sedan kan lägga upp sin fortsatta undervisning. I denna studie är det nationella bedömningsstödet i läs- och skrivutveckling i fokus och utgör utgångspunkt för studien. LÄS MER