Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sex rektorers upplevelser av vilka nycklar de har för att öppna upp till en god social miljö och bidra till tillgängliga lärmiljöer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Chatarina Pintaric; Karin Pollack; [2022-11-28]
    Nyckelord :tillgänglig lärmiljö; sociala gemenskap; pedagogiskt ledarskap; fenomenologi; skolklimat; Bronfenbrenners ekologiska systemteori; Bergs frirumsmodell;

    Sammanfattning : En tillgänglig lärmiljö innebär att elever känner sig trygga och upplever studiero i klassrummet. Såväl trygghet som studiero är något skolan kontinuerligt behöver upprätthålla för att på bästa sätt bidra till goda förutsättningar för kunskapsutveckling hos samtliga elever. LÄS MER

  2. 2. Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Elmgren; [2022-10-31]
    Nyckelord :taluppfattning; tidiga insater; särskilda utbildningsbehov i matematik; bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; frirum;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning. LÄS MER

  3. 3. Elevassistent eller elevassistent?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Paul Engdahl; Jessica Sigfrid; [2021-06-21]
    Nyckelord :elevassistent; grundsärskola; arbetsuppgift; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra elevassistentens arbetsuppgifter, hur ofta de utförs och eventuella skillnader i frekvens mellan grundsärskolans två kursplaner samt hur viktig relationen till specialläraren är för elevassistenten och varför. Med kvantitativ metod har data som behövs för att kunna ge en bild av elevassistentens yrkesroll i grundsärskolans två olika delar utifrån frågeställningarna samlats in. LÄS MER

  4. 4. Från identifikation till insats

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Anvell; Linda Karlsson; Karin Larsson; [2021-02-26]
    Nyckelord :matematik; kartläggningsmaterial; identifiering; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka vilka kartläggningsmaterial i matematik som används i årskurserna 1-6, utöver de obligatoriska bedömningsstöd som Skolverket ger ut. Syftet var även att undersöka på vilken nivå beslut om kartläggningsmaterial tas, samt vilken yrkesgrupp som ansvarar för genomförandet och/eller analysen av resultatet. LÄS MER

  5. 5. “Den dök upp som en sådan där konstig sak i diskussionen i lärarrummet”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karolina Sävenlund; Marika Zakariasson; [2021-02-08]
    Nyckelord :undantagsbestämmelsen; pysparagrafen; betyg; bedömning; funktionsnedsättning; likvärdighet; skoljuridik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kritiskt granska hur undantagsbestämmelsen i Skollagen (SFS 2010:800) 10 kap. 21 § tolkas av specialpedagoger, samt hur den tolkas och tillämpas av betygssättande ämneslärare i årskurs 7–9. LÄS MER