Sökning: "beskrivning om umeå"

Visar resultat 6 - 10 av 90 uppsatser innehållade orden beskrivning om umeå.

  1. 6. Gränslandet : Övergången mellan kurativ och palliativ vård

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Jenny Henningsson; Johanna Alhbin; [2023]
    Nyckelord :Hematological malignancies; transition; uncertainty; challenges; nurses; qualitative; Hematologiska maligninteter; övergång; ovisshet; utmaningar; sjuksköterskor; kvalitativ;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är vanligt förekommande att patienter med hematologiskt maligna sjukdomar går från kurativ till palliativ vård. Hematologiska behandlingar beskrivs i litteraturen som högteknologiska, aggressiva och de mest förödande behandlingar människokroppen kan utsättas för. LÄS MER

  2. 7. Returlogistikens roll i en cirkulär modeindustri : En kvalitativ studie av den svenska modeindustrin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jennifer Jakobsson; Lisa Hedberg; [2023]
    Nyckelord :Returlogistik; Cirkulär ekonomi; Modeindustrin;

    Sammanfattning : Den svenska modeindustrin ställs idag inför en hel del olika utmaningar då det är en industri som kräver mycket resurser och har en negativ miljöpåverkan. Detta sker i samband med att e-handeln ökar och dess returer skapar en miljö av att vara en självklar del av konsumenternas köpbeteende. LÄS MER

  3. 8. Formativ bedömning i genetikundervisningen – En intervjustudie angående lärares erfarenheter och genomförande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Matilda Viksten; [2023]
    Nyckelord :Delge och klargöra lärandemål; Formativ återkoppling; Lärares arbetssätt; Nyckelstrategier; Skapa lärandemål; Svårigheter genetik;

    Sammanfattning : För att främja elevers lärande kan formativ bedömning användas. För att uppnå formativ bedömning har Dylan Wiliam skapat fem hjälpmedel, så kallade nyckelstrategier. Dessa kan vara till hjälp i moment som visats svåra, så som momentet genetik. LÄS MER

  4. 9. “VI BRÅKAR FORTFARANDE... JAG VILL BARA LYSSNA OM VI ÄR BÄSTA KOMPISAR” : En kvalitativ studie om förskollärare och barns beskrivning av konflikter och konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Boström; Johan Lindmark; [2023]
    Nyckelord :förskola; konflikter; konflikthantering; social kompetens;

    Sammanfattning : Att ha en god social kompetens är något som är viktigt för att skapa och upprätthålla relationer samt för att kunna hantera olika situationer och eventuella konflikter som uppstår i mötet med andra människor. Social kompetens är också något som ingår i förskolans uppdrag och som är beskrivet i läroplanen för förskolan. LÄS MER

  5. 10. Ledares anpassbarhetoch erfarenhetsbaserat lärande

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Julie Garnier; [2023]
    Nyckelord :leadership; adaptability; experiential learning; development; ledarskap; anpassbarhet; erfarenhetsbaserat lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva och förstå ledares uppfattningar om hur de utvecklat förmågan att anpassa deras ledarskap till varje unika medarbetare, situation och förändring. Studien utforskade vilka beteenden och kompetenser ledare uppfattar att de behöver för att bäst veta hur de ska anpassa sin ledarstil till olika förutsättningar samt hur de upplever att formellt, informellt och erfarenhetsbaserat lärande bidragit till att utveckla deras anpassningsförmåga. LÄS MER