Sökning: "bibliotek teori"

Visar resultat 1 - 5 av 205 uppsatser innehållade orden bibliotek teori.

  1. 1. Att skapa förståelse : förskollärares beskrivning av metoder för konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Johansson; Hanna Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Konflikthantering; Konflikter; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Sammanfattning  På grund av det ökade våldet i samhället blir ämnet konflikthantering även i yngre åldrar ett angeläget uppdrag för förskollärare. Konflikter uppstår varje dag och är till sin natur varken positiva eller negativa, däremot påverkas de av hur de hanteras. Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  2. 2. Den fysiska lärmiljön på förskolan : Vilka didaktiska val gör förskollärare vid planering och utformning av förskolans fysiska lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jasmine Nilsson; Therése Brorsson; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; artefakter; material; didaktik; inflytande; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Följande examensarbete handlar om förskolans fysiska lärmiljö utifrån ett förskollärarperspektiv. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare resonerar när de planerar och konstruerar den fysiska lärmiljön på avdelningen samt hur barnen ges inflytande i denna process. LÄS MER

  3. 3. Glädjen och kunskapen från musikens värld : Förskollärarnas syn på musikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Gabre; Emma Josefsson; [2023]
    Nyckelord :Musik; förskola; förskollärare; musikundervisning; musikdidaktik; sociokulturell teori; mediering; estetiska lärprocesser; estetik;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om hur förskollärarna ser på musikens roll i förskolans undervisning med inriktning särskilt på vilka delar i musiken som bidrar till barnens lärande och vilka utmaningar som förskollärarna ser med musikundervisningen. Tidigare forskning som är relevant inom ämnet samt den sociokulturella teorin med begreppen mediering och den proximala utvecklingszonen sätts i relation gentemot resultatet för att svara på syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  4. 4. Framgångsrika IT-projekt : En kvalitativ studie kring effekterna av framgångsfaktorer hos agila IT-projekt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sebastian Svensson; Petter Sörensen; [2023]
    Nyckelord :Agile Software Development; Agile ITproject; Effects; Critical Success Factors; Agil mjukvaruutveckling; Agila IT-projekt; Effekter; Kritiska framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Studier visar på att Agila IT-projekt har en större lyckandegrad än traditionella IT-projekt där ett mer vattenfallsorienterat arbetssätt anammats. Trots att den agila approachen i många avseenden har bidragit till att fler projekt anses framgångsrika är det långt ifrån alla projekt som färdigställs i tid, inom budget och till rätt kvalité. LÄS MER

  5. 5. Lärares upplevelse av elevers attityder till läsning och undervisningsstrategier - En fenomenologisk studie utifrån undervisning i ämnet svenska årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniel Joelsson; Martin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Undervisningsstrategier; attityder till läsning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att undersöka hur ett antal lärare uppfattar elevers attityd till läsning och vilka undervisningsstrategier lärarna i ämnet svenska för årskurserna 4-6 uppger att de använder sig av. Frågeställningarna som studien syftar till att besvara är ‘hur uppfattar lärarna elevers attityd till läsning?’ och ‘vilka undervisningsstrategier uppger lärarna att de använder sig av?’. LÄS MER