Sökning: "bildundervisning malmö"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade orden bildundervisning malmö.

  1. 11. Bildämnet ur ett interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Donya Anad; Sherin Alabtah; [2022]
    Nyckelord :Intercultural; cross-culture; multicultural; visual arts education; Interkulturellt; mångkulturella; bildundervisning; bildpedagogik.;

    Sammanfattning : We live in an increasingly globalized world where mutual dependencies are clearly visible, especially in the lives of children and young people. Therefore, schools must prepare students for a life in which society houses multiple cultural diversity, give them global education, and create conditions for sustainable internationalization. LÄS MER

  2. 12. Att vara eller icke vara i dialog med världen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Kultur-språk-medier (KSM)

    Författare :Max Weiland; Louis Secka; [2022]
    Nyckelord :relationell pedagogik; Gert Biesta; subjektifiering; undervisning; bildundervisning; lektionsplanering; risk; lärande.;

    Sammanfattning : This study by the name “To be or not to be in dialogue with the world” is based on our interest in Biesta´s theories, more specifically about relational pedagogy. The empirical material consists of 21 public lessons in visual arts for high school taken from lektionsbanken.se. LÄS MER

  3. 13. Bildämnet som nomad? : En posthumanistisk studie om bildämnets nomadiska funktion i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ellen Arvidsson; Ida Corneliusson; [2022]
    Nyckelord :Materiality; nomad philosophy; posthumanism; visual arts education; Bildämnet; materialitet; nomadfilosofi; posthumanism; tillblivelse;

    Sammanfattning : Hur fungerar bildämnet i dagens skola? I relation till skolämnenas snarlika strukturer, där ett slutresultat bedöms, särskiljer sig bildämnets metoder och lärande som mer processorienterat. Traditionella, hantverksmässiga arbetssätt kompletteras med nya digitala medier och arbetssätt, som resulterar i urvalsproblem och stoffträngsel. LÄS MER

  4. 14. Färgblind bildundervisning : vithetsnormen inom bildpedagogikens ramar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nord; Emma Carneholm; [2022]
    Nyckelord :bildpedagogik; diskriminering; normkritik; policy; rasism; visuell kultur; vithetsnorm;

    Sammanfattning : From vague policies regarding racism to challenges within the classroom, from a lack of power to a lack of understanding, racism is constantly perpetuated throughout all the links of the education policy chain. This literature review examines reports and articles regarding racism within visual arts education, and the many ways that whiteness as a norm is produced, and reproduced both inside, and outside the classroom, and how racism can be counteracted. LÄS MER

  5. 15. Värdegrundsarbete i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Belinda Grahn; [2022]
    Nyckelord :värdegrundsarbete; implementera; läroplan; etik och moral normkritik; bildundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att utforska om och hur det arbetas med värdegrunden i skolan och inom bildundervisningen. Frågeställningarna gällande hur det arbetas med värdegrunden i skolan och inom bildundervisningen samt förslag på implementering ämnar jag att besvara och diskutera i detta arbete. LÄS MER