Sökning: "buddhism hinduism"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden buddhism hinduism.

  1. 16. Den tvetydiga andligheten : En tematisk studie om otydligheten i begrepp som används i undervisningen om hinduism och buddhism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Caroline Johansson; [2017]
    Nyckelord :Hinduism; Buddhism; education; textbooks; religion; Hinduism; Buddhism; education; textbooks; religion;

    Sammanfattning : The study aims to investigate which kind of concept teachers at secondary level use in their education about the two religions, Buddhism and Hinduism. The study also aims to investigate if there is an ambiguity in the different concept and to see where teachers gather their information about the different concept. LÄS MER

  2. 17. Offentliga eller privata religioner i läroböcker : en kvalitativ inehållsanalys om hur Judendom, Kristendom, Islam, Hinduism och Buddhism framställs i läroböcker för Religionskunskap 1.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionssociologi

    Författare :Anton Vikström; [2016]
    Nyckelord :textbooks; content analysis; public; private; secularization; de-privatization;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine how Judaism, Christianity, Islam, Hinduism and Buddhism are portrayed in four Swedish textbooks for use in upper secondary school using José Casanova’s theory about the public and the private sphere and Craig Calhoun’s interpretation of Jürgen Habermas theory of the public sphere. The four textbooks examined are all to fit the latest curriculum for upper secondary school education on the subject Religionskunskap 1 (Religious education 1). LÄS MER

  3. 18. Den decentraliserade läromedelsgranskningen : En analys av läromedelsgranskningen i religionsämnet efter 1991- utifrån hermeneutisk ansats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Richard Fernström; [2016]
    Nyckelord :Granskning; Läromedelstexter; Läroböcker; Religion; Didaktik; Svenska;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vad som undersöks i läromedelsgranskningar inom religionskunskapsämnet gjorda efter att staten avslutade sin centrala granskning 1991. Fokus är vilket syfte forskarna har med sina läromedelsgranskningar samt vad som undersöks i utvalda granskningar av religionskunskapsläromedel mellan 1991-2015. LÄS MER

  4. 19. Buddhism och hinduism i undervisningen - en kvalitativ studie om lärares didaktiska överväganden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Chadie Hotait; Elvira Hadzic; [2016]
    Nyckelord :andrafiering; buddhism; didaktik; etnocentrism; eurocentrism; exotifiering; exotisering; hinduism; religionsdidaktik; religionskunskap; representation;

    Sammanfattning : Syftet med detta examenarbete är att undersöka vilka didaktiska övervägande gymnasielärare gör gällande religionsundervisning i buddhism och hinduism samt vilket material de använder och varför. För att göra detta har vi använt oss utav tre olika teoretiska utgångspunkter som vi anser vara relevant för vår undersökning: representation, religionsdidaktik och eurocentrism Vidare har vi använt oss utav en kvalitativ forskningsmetod – en kvalitativ semistrukturerad forskningsintervju där vi har intervjuat tre lärare på tre olika gymnasieskolor för att för en djupare inblick i lärarnas arbetssätt. LÄS MER

  5. 20. Hare Kristus och Buddha som Messias? : en kvalitativ innehållsanalys om hur hinduism och buddhism framställs i läroböcker för gymnasiet och årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Julia Sunnerdahl; [2016]
    Nyckelord :norm; skola; hinduism; lärobok; kristendom; religion; buddhism;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine how the religions Hinduism and Buddhism compared to Christianity are portrayed and described, in a number of Swedish text books. The research questions used in order to reach the aim of the study are: How are Hinduism and Buddhism portrayed in comparison to Christianity in textbooks, Are the religions described in relation to a Christian norm in the textbooks and in what ways, and How can the portrayal of the religions be understood using theories of religious change in a modern Swedish context? The study is based on four Swedish text books used in Swedish primary school and upper secondary school. LÄS MER