Sökning: "buddhism hinduism"

Visar resultat 11 - 15 av 35 uppsatser innehållade orden buddhism hinduism.

  1. 11. Jag skulle kunna vara mer av en förebild : Hur värdepedagogik används i samband med tre världsreligioner i religionskunskapsböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Aron Liljeskog; [2019]
    Nyckelord :civic education; values education; textbooks; religious studies; religion – study and teaching; value-system; high school; islam; hinduism; buddhism; värdepedagogik; fostransuppdrag; värdegrund; läromedel; läroböcker; religionskunskap; gymnasieskolan; islam; hinduism; buddhism;

    Sammanfattning : Den svenska skolans fostransuppdrag, det vill säga att överföra värden som samhället anser vara viktiga till eleverna, är enligt de nu gällande styrdokumenten en viktig del av undervisningen. I läroböcker i religionskunskap skrivna för gymnasiet har dock detta uppdrag hamnat i skymundan. LÄS MER

  2. 12. Läromedelsanalys av hinduism och buddhism: Orientalism, genus och jämställdhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Sörsäter; [2019]
    Nyckelord :Buddhism; genus; hinduism; jämställdhet; läromedelsanalys; orientalism; religionskunskap; vi- och dem-perspektiv;

    Sammanfattning : Läromedel i religionskunskap på gymnasiet kan vara problematiska att använda. Religionerna hinduism och buddhism framställs ofta som österländska religioner som avviker från den västerländska religiösa normen. Likaså brister många läromedel i genus- och jämställdhetsperspektiv. LÄS MER

  3. 13. Att utveckla förståelse om religion : En kvantitativ innehållsanalys med fokus på läroböckers framställning av substantiell och funktionell förståelse av religion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Christofer Olsson; Laura Matero; [2019]
    Nyckelord :religion; årskurs 4-6; läromedelsanalys; substantiell; funktionell; religionsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka, diskutera och problematisera i vilken utsträckning läroböcker i religionskunskap framställer substantiell och funktionell religionsförståelse om de fem världsreligionerna judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism. I tidigare forskning har kvalitativa undersökningar genomförts i stor utsträckning för att analysera hur religioner, såsom kristendom och islam, framställs i läroböcker. LÄS MER

  4. 14. "Man har alltid tid till att andas" : En kvalitativ undersökning om lärares och skolpersonals egna upplevelser av yoga som ett hälsoterapeutiskt verktyg för stresshantering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Jingblad; Helena Johansson; [2017]
    Nyckelord :Hälsoterapi; Kundaliniyoga; Lärare; Modern yoga; Sekularisering; Stress;

    Sammanfattning : Studien ämnar till att undersöka anledningarna till samt resultatet av att yoga har blivit så populärt i Sverige, sett till sekulariseringsprocessen i Sverige idag, att det som ett resultat bidragit till att det erbjuds som en hälsofrämjande träningsform till skolpersonal på en gymnasieskola i Sverige. Vi har därför undersökt lärares och skolpersonals upplevelser av personalyoga, främst kundaliniyoga, som ett verktyg för stresshantering och tittat på yogans religiösa bakgrund. LÄS MER

  5. 15. Att skapa ett vi : En intersektionell innehållsanalys av en dokumentärserie för religionskunskap i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionsbeteendevetenskap

    Författare :Ida Larsson; [2017]
    Nyckelord :medier; religion; genus; sexualitet; etnicitet; intersektionalitet; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine how religious individuals are portrayed depending on their gender, sexuality and ethnicity in digital teaching material for upper secondary school. How is the relationship between a person's religious faith, gender, sexuality and ethnicity portrayed? What kind of perceptions does this description create of the importance of religion for the individual and society? How can an intersectional analysis help to understand the perception of the importance of religion for the individual and society? The study is based on a documentary from Utbildningsradion, that is part of Swedish public service. LÄS MER