Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 1699 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En stiftelses dilemma

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Bengtsson; Filip Höök; [2024]
    Nyckelord :Korsdrag; intressenter; förväntningar; strategi; stiftelse; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: En Stiftelses Dilemma: En kvalitativ studie om en stiftelses balansgång mellan förväntningar och verksamhet under Covid-19 pandemin Seminariedatum: 11 januari 2024 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Axel Bengtsson och Filip Höök Handledare: Stefan Sveningsson Fem nyckelord: Korsdrag, intressenter, förväntningar, strategi, stiftelse Forskningsfråga: Hur vidhåller man som organisation strategisk konsistens när omgivningen ställer nya krav på verksamheten? Syfte: Studien ämnar att bidra till förståelse för hur strategiska beslut påverkas av förväntningar från intressenter genom att undersöka ett bostadsbolags hantering av förväntningar som uppkom under Covid-19 pandemin i relation till företagets verksamhet. Metod: Genom en kvalitativ intervjustudie har empiri från fyra anställda på det undersökta bostadsbolaget samlats in. LÄS MER

  2. 2. “Nej, jag är inte skraj för ny teknik” : En kvalitativ studie om rekryterares känslomässiga upplevelse av AI inomrekrytering

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Elf; Elina Bende; [2024]
    Nyckelord :Artificial intelligence; AI; sense-making; Technology Acceptance Model; TAM; Acceptance of AI; Artificiell intelligens; AI; meningsskapande; Technology Acceptance Model; TAM; Acceptans av AI;

    Sammanfattning : The rapid development of artificial intelligence has initiated debates regarding its eventual threats and opportunities in the labor market. There is currently an ongoing discussion about which jobs, within the HR-business, that could potentially be replaced by AI, with the recruiting profession being suggested as replaceable by AI. LÄS MER

  3. 3. Contextual Implications on Sustainable Entrepreneurship : a qualitative study on Food Waste Platforms contribution to reducing food waste in Sweden

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Gabriella Peyron; [2024]
    Nyckelord :Sustainable Entrepreneurship; contextualized entrepreneurship; interactions; cocreation; agency; values; shared economy; sustainable business model;

    Sammanfattning : The global issue of food waste persists, with local digital solutions emerging to address aspects of this problem. Inspired by new economic models like the shared economy, Food waste platforms embody sustainable entrepreneurship. LÄS MER

  4. 4. Cirkulär ekonomi som ett beslut : En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi i små och medelstora svenska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Daniel Jonsgården; Sakke Pellikka; [2024]
    Nyckelord :Circular economy; SME; Decision making; garbage can model; Sweden; Cirkulär ekonomi; SME; Beslutstagande; Soptunnemodellen; Sverige;

    Sammanfattning : Titel: Cirkulär ekonomi som ett beslut: En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi inom små och medelstora företag Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Daniel Jonsgården och Sakke Pellikka Handledare: Jean Mutiganda Datum: 2024 – januari Syfte: Flera studier visar på svårigheter och hinder för införandet av cirkulär ekonomi. Syftet med denna studie är att undersöka hur implementeringsbeslutet ser ut och därmed varför företag trots hinder väljer att implementera cirkulär ekonomi. LÄS MER

  5. 5. ”Är det detta du menar? – Nej, det är det verkligen inte!” En analys av konsumenters missnöje vid möten med chatbots i kundtjänst

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Annie Bolmgren; Emma Axelsson; Julia Krusell; [2024]
    Nyckelord :Keywords: Chatbots; customer service; service quality; dissatisfaction; frustration; Technology and Engineering; Business and Economics;

    Sammanfattning : Chatbots are increasingly being adapted as substitutes to humans in customer service. As the level of adoption increases, it becomes more important to understand the phenomenon of robots replacing humans – a new chapter in the rising digital world. LÄS MER