Sökning: "c- lärarutbildningen förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden c- lärarutbildningen förskolan.

  1. 1. Omsorgsbegreppet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers beskrivning av och arbete med omsorgsbegreppet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann Roshage; Berna Kayhan; [2021]
    Nyckelord :preschool pedagogical work; the concept of care in preschool; preschool; pedagogy; care work; care ethics; preschool teachers; qualitative study; förskolepedagogiskt arbete; omsorg i förskolan; förskola; pedagogik; omsorgsarbete; omsorgsetik; förskollärare; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Nyckeln till en djupare förståelse av omsorgsbegreppet ligger i omsorgens verkliga synlighet i förskolan. Att synliggöra begreppet omsorg är dock inte lätt. LÄS MER

  2. 2. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie kring sex förskollärares syn på konflikter och konflikthantering inom förskoleverksamheten

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Dorrie Chunhua Hu; [2019]
    Nyckelord :peer conflict; conflict management; teachers’ intervention; communication; pre-school;

    Sammanfattning : The impetus for this study came from my own experiences at the pre-schools. I noticed that in the pre-school there are different types of conflicts that need to be resolved or managed every day. How conflicts are handled by pre-school teachers seems to be dependent on how each pre-school teacher responds to the conflict. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i förskolan - Pedagogers tankar om möjligheter och svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Petra Bauer; Petra Johansson; [2011]
    Nyckelord :Integrering; Inkludering; Exkludering; Förskola; Pedagog; Barngrupp;

    Sammanfattning : Abstract Titel: Inkludering i förskolan - Pedagogers tankar om möjligheter och svårigheterInclusion in pre-school – Teachers’ thoughts about actabilities and difficulties.Författare: Petra Bauer och Petra JohanssonTyp av arbete: C-uppsats 15 högskolepoängHandledare: Kristian Lutz, Examinator: Marie LeijonKurs: förberedande kurs i specialpedagogik, Malmö högskolaDatum: 29 mars, 2011SyfteVi vill med vår undersökning få en bild av på vilket sätt pedagoger i förskolan arbetar mot en ”förskola för alla” . LÄS MER

  4. 4. ”En kräftbur! En kräftbur är blå!...” Skillnad i tradition och professionsrationaliteter i förskolan och skolans bildverksamheter.

    C-uppsats,

    Författare :Emilia O'Keeffe; Sandra Hjelmström; [2011]
    Nyckelord :Bildskapande; bildverksamhet; förskola; skola;

    Sammanfattning : Utgångspunkten till vårt examensarbete var de två kurser vi läst i bilddidaktik. Vi konstaterade tidigt att dettainnehåll borde vara obligatoriskt för alla som ska vara verksamma i de lägre åldrarna, både i förskola och skola. LÄS MER

  5. 5. Demokrati och delaktighet i förskolan. - en intervjustudie bland pedagoger.

    C-uppsats,

    Författare :Marie Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Demokrati; delaktighet; barnsyn; utveckling och lä;

    Sammanfattning : Uppdraget är tydligt enligt styrdokumenten för förskolan. Det står i skollagen (skolverket, 2000), läroplanen(utbildningsdepartementet, 1998) och FN s barnkonvention (FN.s generalförsamling) att pedagoger skall formaden dagliga verksamheten i demokratisk anda i ljuset av delaktighet. LÄS MER