Sökning: "computer linguistic"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden computer linguistic.

  1. 1. Digitalisering inom SFI för nyanlända äldre kvinnor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Sham Mohamed; Sara Haidar; [2023]
    Nyckelord :Swedish for immigrants; digitization; women; challenges; pedagogy; immigrant; Svenska för invandrare; digitalisering; kvinnor; utmaningar; pedagogik; invandrare;

    Sammanfattning : Att använda digitala verktyg i språkutbildningen för nyanlända äldre kvinnor kan vara utmanande på grund av språkliga, kulturella och tekniska begränsningar. Denna studie syftar därför till att identifiera och undersöka vilka särskilda utmaningar som kan uppstå vid digital språkutbildning för SFI-elever. LÄS MER

  2. 2. A Hypnotic Digital Artefact

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Micaela Cederlund; [2023]
    Nyckelord :Gurdjieff; NLP; Neuro Linguistic Programming; Neuro-Linguistic Programming; Flow; Trance; Ericksonian Hypnosis; Hypnosis; Hypnotic; Trance-Hypnotic; Trance-Hypnotic Experiences; Trance-Hypnotic Experience; consciousness; alternate state of consciousness; Flow Theory; hypnotic artefact; hypnotic artefacts; Milton Erickson; Ericksonian; Bandler and Grinder; Grinder; Bandler; Grinder and Bandler; decadence; autotelic experiences; autotelic experience; autotelic; phenomenology; Cultist Simulator; Cultist; Simulator; Csikszentmihalyi; Weather Factory; Alexis Kennedy; Lottie Bevan; Ian Bogost; Procedural Rhetorics; Game Design; Games Design; Games; Computer Games; Computer Game; Game; Digital Design; Games Design Rhethorics; Game Design Rhetorics; Absorption; Inwards Attention; Interiorly; Inwards Spaces; Hypnotic Digital Artefact; Hypnotic Digital Artefacts; Digital Artefacts; Digital Artefact; Neurolinguistic; Neuro Linguistic; Neuro-Linguistic;

    Sammanfattning : This essay investigates what may constitute a hypnotic digital artefact from a design standpoint. This essay is meant to help designers who want to create hypnotic digital artefacts in the shape of a game, or researchers who wants to further this field. LÄS MER

  3. 3. Arier und Jude : Konstruktion von sprachlichem ‚Othering’ und Ideologie im Kapitel „Volk und Rasse” in Adolf Hitlers Mein Kampf

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tyska

    Författare :Felix Funke Gómez; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The topic of this paper is to critically analyze how Adolf Hitler, the leader of the National Socialist German Workers Party, later the dictator of National Socialist Germany, uses ‘Othering’ in the chapter “Volk und Rasse” (People and Race) in Mein Kampf (My Struggle) (1924/1925). The analysis demonstrates how Hitler’s language functions in his political discourse, in order to structure the national socialist group-identity in opposition to the ‘Jewish enemy’. LÄS MER

  4. 4. Hur lärare upplever användandet av digitala hjälpmedel i skrivundervisningen med elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Carlsson; Christina Engberg; [2021]
    Nyckelord :Digitala hjälpmedel; språklig sårbarhet; skrivundervisning och specialpedagogik.;

    Sammanfattning : This qualitative study sheds light on how six teachers in lower primary school use digital resources during writing instructions with students with linguistic vulnerability. The questions in the study concern methods and opportunities and difficulties that teachers experience with the use of the digital resources in writing instruction with students in linguistic vulnerability. LÄS MER

  5. 5. Fenomenet digitala lärverktyg : Högstadieelevers uppfattningar om digitala lärverktyg och dess språkliga stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Weronica Holm; Åsa Persson; [2021]
    Nyckelord :Digital competence; Digital learning tools; Dyslexia; Inclusive education; Language impairment; Multimodal theories; Sociocultural perspectives; Special education teachers; Digital kompetens; Digitala lärverktyg; Dyslexi; Inkludering; Multimodal teoribildning; Sociokulturella perspektiv; Speciallärare; Språkstörning;

    Sammanfattning : I litteratur och tidigare forskning framgår digitala lärverktyg som viktiga hjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter. Datorn och dess program som rättstavning, talsyntes och tal-till-text kan ha en avgörande betydelse för dem för att nå målen i sin utbildning. LÄS MER