Sökning: "organic eco-label"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden organic eco-label.

  1. 1. Hållbara produktegenskapers påverkan på köpintentionen hos konsumenter : i den svenska fast fashion-industrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Haglund; Matilda Ullbrandt; Emma Jonasson; [2021]
    Nyckelord :Fast fashion; Textile industry; Purchase intention; Sustainable attributes; Sustainability attributes; Sustainability; Environmental attributes; Ethical attributes; Regression analysis; Fast fashion; Textilindustrin; Köpintention; Hållbara attribut; Hållbarhetsattribut; Hållbarhet; Miljömässiga attribut; Etiska attribut; Regressionsanalys;

    Sammanfattning : Textilindustrin en av nutidens smutsigaste industrier och inte minst fast fashion-industrin haren väldigt stor negativ påverkan på miljön. Trots det framhäver marknadsföringen hos många av de största fast fashion-företagen idag hållbara produkter. LÄS MER

  2. 2. Vad påverkar miljömärkningens legitimitet ikonsumenternas ögon? : En miljövetenskaplig studie om konsumenters förtroendeför varumärket I love eco kontra miljömärkningen KRAV

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lena Kucharska; Ulrika Jääger; [2021]
    Nyckelord :Eco-label; legitimacy; willingness to pay; greenwashing; word of mouth; thirdparty certification; consumers; knowledge; Miljömärkning; legitimitet; betalningsvilja; greenwashing; word of mouth; tredjepartscertifiering; konsumenter; kunskap;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker vad som påverkar miljömärkningarnas legitimitet ur ettkonsumentperspektiv, om det finns skillnader i förtroende för företagens egnamiljömärkningar och organisationers miljömärkningar samt hur förtroendet förmiljömärkningar påverkar konsumenternas betalningsvilja. Tidigare studier har belyst attförtroende är avgörande för att miljömärkningarna ska tjäna sitt syfte samtidigt som utbudetav miljömärkningar ökar vilket skapar förvirring och osäkerhet bland konsumenter. LÄS MER

  3. 3. Motivations and Barriers of Using Emerging Technology in Eco-label Certification for Sustainability, from the certification companies’ perspective

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Emilio Asensi Conejero; Renars Kaulins; [2019]
    Nyckelord :Certification; eco-label; technology; QR codes; IoT; blockchain; sustainability; transparency; traceability; barriers; motivations; organisational strategy; organizational change;

    Sammanfattning : The demand for organic sustainable products has been growing exponentially in the past years, pressuring the industry to showcase the sustainable origin and conditions of their products to their consumers. Companies use certifications and eco-labels to show the sustainability behind their products, but the standards behind these certifications can be hard to understand as certification companies are struggling to communicate them to the end consumers. LÄS MER

  4. 4. Värdering av ekologisk gradering - Super(eko)logiskt? : En mätning av styrkan i varumärkets miljömärkning - ur ett konsumentperspektiv  

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sofia Andersson; Nina Moilanen; [2014]
    Nyckelord :Compromise effect; eco-labels; organic eco-label; organic premium eco-label; symbolic benefits; experiential benefits; quality; loyalty; brand equity; willingness to pay; coffee; : Kompromisseffekt; miljömärkningar; ekologisk miljömärkning; superekologisk miljömärkning; symboliska fördelar; erfarenhetsmässiga fördelar; kvalitet; lojalitet; brand equity; betalningsvilja; kaffe;

    Sammanfattning : Då det ur ett konsumentperspektiv finns ett stort intresse för att kombinera olika miljöperspektiv i en enhetlig märkning samtidigt som forskning visar att en kombination av olika märkningar genererar en ökad betalningsvilja, åsyftar denna studie att undersöka hur dessa två respektive typer av märkningssätt påverkar konsumentens preferenser av varumärket samt hur dessa preferenser skiljer sig åt. Föreliggande studie testar dessutom huruvida Simonsons (1989) teori om kompromisseffekter är applikabel för att öka konsumenters preferenser för ekologiska produkter när ett superekologiskt alternativ tillförs ett valset med ett konventionellt och ett ekologiskt alternativ. LÄS MER

  5. 5. The Influence of Eco-labeled Products on Consumer Buying Behavior : By focusing on eco-labeled bread

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Daria Bryunina; Sara Khodadad Safaei; [2011]
    Nyckelord :eco; label; bread;

    Sammanfattning : Research Question: How eco-label can influence on consumer buying behavior by focusing on bakery industry. Purpose: The main objective of this research is to identify and analyze how eco-label on bread can influence on consumer buying behavior. Furthermore, the thesis will propose suggestions for the food markets future improvements. LÄS MER