Sökning: "consiousness"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet consiousness.

  1. 1. Ickeverbal kommunikation i dansundervisning : Hur upplever och tolkar danselever en danspedagogs ickeverbala kommunikation?

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Sofia Almfjord; [2023]
    Nyckelord :multimodality; social semiotics; nonverbal communication; dance; pedagogy;

    Sammanfattning : Nonverbal communication in dance teaching - How do students experience and interpret the nonverbal communication of a dance pedagogue? The purpose of this thesis is to further the knowledge about how a dance pedagogue's nonverbal communication could be interpreted by dance students. The thesis focuses on four semiotic resources; placement in the room, facial expression, usage of voice, and body language. LÄS MER

  2. 2. ”Nu fattar jag lite mer hur de verkligen hade det och varför det blev så hemskt.” : En kvalitativ studie om högstadieelevers uppfattningar av ämnet historia och om hur de ser på skönlitteratur och film i undervisningen som en väg mot ett ökat historiemedvetande.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Marielle Johansson; [2019]
    Nyckelord :Secondary school; history consiousness; novels; films; education; sociocultural perspective; phenomenology.; Grundskolan; historiemedvetande; skönlitteratur; film; undervisning; sociokulturellt perspektiv; fenomenologi.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to an increased awareness of how students perceive the subject of history and how they approach the subject of increasing their awareness, through meeting historical characters in novels and film. I am seeking the answer to what opinions students have about studying history, what experiences they have of novels and film as a means to teaching the subject and how they look at material that give life to the thoughts and feelings of historical people, aiming to increase historical awareness. LÄS MER

  3. 3. Historiemedvetande – Ett problematiskt begrepp : Historielärares uppfattningar om begreppets definition och användning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Peter Szczepanski; [2016]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Karl Ernst Jeismann; Klas-Göran Karlsson;

    Sammanfattning : Trots att begreppet historiemedvetande uttryckligen har funnits med i läroplanen sen år 2000 så finns det fortfarande inte en enhetlig definition av begreppet i svensk skola. Syftet med den här studien är att belysa den problematik som uppstår på grund av inkluderingen av detta begrepp och det fria tolkningsutrymme som blir resultatet. LÄS MER

  4. 4. Lärares arbetssätt i träning av elevers matematiska resonemang

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Linsten; [2014]
    Nyckelord :Mathematics; ability; the language importance for communication; Curriculum for the compulsory school; preeschool class and the leisure- time centre 2011; Continuing professional development; Matematik; förmågor; språkets betydelse för kommunikation; Lgr 11; Matematiklyftet;

    Sammanfattning : The ability to apply and follow mathematical reasoning is an ability students should develop according to Curriculum for the compulsory school, preeschool class and the leisure- time centre 2011. The purpose of this survey was to find out how teachers in compulsory school and preeschool class work with the ability to apply and follow mathematical reasoning. LÄS MER

  5. 5. Kropp, kontroll och konsekvenser: om mentalisering, mentaliserad affektivitet och ätstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Caroline Alvek; [2013]
    Nyckelord :Mentalisering; mentaliserad affektivitet; ätstörning; affektmedvetenhet; ACI-S O; kvalitativ; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mentalisering är ett begrepp som syftar på förmågan att förstå sitt eget och andras medvetande. Mentaliserad affektivitet är en sofistikerad form av affektreglering som innebär att kunna vara i sina affekter och ge dem ny mening. LÄS MER