Sökning: "consumption value theory"

Visar resultat 16 - 20 av 173 uppsatser innehållade orden consumption value theory.

  1. 16. Sociala faktorers påverkan på köpintention : En kvantitativ undersökning på hedoniskt värde inom spelet League of Legends

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Veronica Ortega Jönsson; Emil Tyssling Engström; [2023]
    Nyckelord :Virtual products; Hedonic value; Social ties; Social identity; PLS-SEM; buyer behaviour.; Virtuella produkter; Hedoniskt värde; Sociala band; Social identitet; PLS-SEM; Köpbeteende.;

    Sammanfattning : Flera olika typer av virtuella produkter växer i popularitet och värde i människors ögon. Inomden digitala spelvärlden spenderas en hög andel pengar på virtuella produkter som inte har ettfunktionellt syfte. LÄS MER

  2. 17. Avskogningsförordningens påverkan på svenska energiföretag

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Nelly Paz Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Avskogningsförordningen; bioenergi; miljöreglering; energiföretag; skogliga biobränslen; bioolja; Deforestation Regulation; bioenergy; environmental regulation; energy companies; woody biofuels; bio-oil;

    Sammanfattning : För att bekämpa global avskogning och skogsförstörelse orsakat av produktion och konsumtion i EU så har den Europeiska kommissionen välkomnat en ny lagstiftning. Den så kallade Avskogningsförordningen införs med syftet att bekämpa klimatförändringarna och reducera påverkan på den biologiska mångfalden, detta genom att förbjuda produkter inom EU som kommer från ställen där avskogning skett. LÄS MER

  3. 18. Barriers Preventing Chinese Male Consumers from Purchasing Green Beauty Products

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Bingxin Li; Zikang Chen; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Beauty industry; China; Male market; Eco-friendly products; Green beauty products; Usage barrier; Value barrier; Risk barrier; Traditional barrier; Image barrier; Ethical concerns; Purchase intention; Innovation resistance theory; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis purpose: The purpose of this research is to investigate the barriers to purchasing green beauty products in the Chinese male beauty market, and analyze how ethical concerns moderate the influence of these barriers on purchase intention. Methodology: This study utilized a cross-sectional research design and a quantitative methodology to investigate the association between barriers and Chinese males' purchase intention of eco-friendly beauty products. LÄS MER

  4. 19. Med en enkel tulipan.. : En kvalitativ studie om hur blommor värderas och konsumeras, samt hur det kan tillämpas i visuell kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Andersson; Julia Nordmark; [2023]
    Nyckelord :consumption; qualitative interview; visual communication; branding; habitus; flowers; konsumtion; kvalitativ intervju; visuell kommunikation; varumärke; habitus; blommor;

    Sammanfattning : Studien ska undersöka unga kvinnors värderingar, samt varför denna grupp konsumerar blommor, för  att bidra med fördjupad kunskap om hur konsumtionsmönster påverkas av sociologiska aspekter, för att belysa den inverkan det kan ha på visuell kommunikation. Genom en kvalitativ intervjustudie ämnar författarna få insikt i unga kvinnors synsätt kring blomsterkonsumtion, och den empiriska datan ska användas i syfte att exemplifiera hur blomsterbutiker kan tilltala unga kvinnor genom visuell kommunikation. LÄS MER

  5. 20. Shaping Tomorrow’s Sustainability: Unraveling Gen Z’s Decision-Making Journey for Sustainable Consumption

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Alexandra Coughlin; Elena Dorner; [2023]
    Nyckelord :Generation Z; sustainable decision-making; sustainable consumption; sustainable marketing; green intention-behavior gap;

    Sammanfattning : The largest generation on earth, Generation Z, holds substantial market power. They were born onto a planet that is overheating, in a society characterized by high growth and technological advancements at an accelerated speed, and are inheriting substantial sustainability, socio-economic, and climate change challenges. LÄS MER