Sökning: "curriculum design"

Visar resultat 11 - 15 av 220 uppsatser innehållade orden curriculum design.

  1. 11. Teaching Sustainable Development Goals in Catalonia : Experiences and Perceptions of Catalan Primary School Teachers

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Laia Morey i Dealbert; [2023]
    Nyckelord :Sustainability Education; Primary Education; SDGs; Outdoor Education; Curriculum; Catalonia; Teachers Experiences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore how Catalan primary teachers perceive the integration of the Sustainable Development Goals (SDGs) into the Catalan curriculum, as well as their experiences into teaching about sustainability issues. The study uses a qualitative research design, characterized by semi-structured interviews with twelve Catalan teachers. LÄS MER

  2. 12. Undervisning gällande integrerade elever : En studie om fem lärares förutsättningar att undervisa elever mottagna i grundsärskolan som får sin utbildning i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Birgitta Backstad; [2023]
    Nyckelord :adapted primary school; working method; prerequisites; primary special school; primary school; integration; teaching; anpassad grundskola; arbetssätt; förutsättningar; grundsärskolan; grundskolan; integrering; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Grundsärskoleelever som får sin undervisning i grundskolan årskurs 7-9 tillhör en minoritetsgrupp bland elever i svensk skola. Då skollagen ger kommuner frihet att utforma förutsättningarna för integrerade elever på många olika sätt tillkom studien i syfte att bidra med kunskap om undervisning av integrerade elever. LÄS MER

  3. 13. Sorry, I Don’t Know a Justin! : A study of LGBTQIA+ Representation, Fan Interaction, and Identity in The Adventure Zone.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Sofie Jönsson; [2023]
    Nyckelord :EFL; The Adventure Zone; Universal Design for Learning; UDL; identity; LGBTQIA ; LGBTQ ; transmediation; authorship; fandom; fan interaction;

    Sammanfattning : This thesis examines how queer identities are represented through characters in The Adventure Zone, a popular Dungeons and Dragons, fantasy comedy podcast that features unique fan contributions and deep involvement from the creators. Drawing on queer theory and theories of stereotypes and language, audience participation, and transmediation, this thesis argues that The Adventure Zone’s portrayal of queer identities both challenges dominant norms and stereotypes while also being shaped by them, and that listening to the podcast can create opportunities to discuss queer identities, LGBTQIA+ questions and the relationships between author and fans online in the Swedish EFL classroom. LÄS MER

  4. 14. Historieläroböcker av god kvalitet : En kvalitetsundersökning av moderna historieläroböcker för gymnasiet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :James Willetts; [2023]
    Nyckelord :Kvalitetsundersökning; historieläroböcker; kvalitet; läromedel; gymnasiet;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to find out the quality of the following textbooks for the high school course history 1b, Tänk historia (TH), Bilden av historien 1b (BH) and Historia 1b: Den lilla människan och de stora sammanhangen (MOSS). The books quality is calculated by using the five analysis criteria’s: course and subject plan, graphic design, use of language, use of images, and tasks and forms of knowledge. LÄS MER

  5. 15. “Skolan har ju ett fostrande uppdrag och ett främjande uppdrag” : En kvalitativ intervjustudie om skolans arbete med psykisk hälsa i mellanstadiet ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Moa-Lee Fasth; Hidajete Spahija; [2023]
    Nyckelord :Health promotion; Mental health; Organizational citizenship behavior; Salutogenesis; School curriculum; Hälsopromotion; Organizational citizenship behavior; Psykisk hälsa; Salutogenes; Skolschema;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa bland barn och unga är ett stort folkhälsoproblem i dagens samhälle, studiervisar att ungdomars psykiska ohälsa debuterar redan innan 14-årsåldern och forskning harvisat att hälsoundervisning i skolan har en positiv påverkan på elevernas välbefinnande. Barn och unga spenderar stor del av sin vardag i skolan vilket gör skolan till en bra arena för attfrämja hälsa och förebygga ohälsa. LÄS MER