Sökning: "deduktiv ansats"

Visar resultat 11 - 15 av 2179 uppsatser innehållade orden deduktiv ansats.

  1. 11. Ägarkoncentration och earnings management : En kvalitativ studie som undersöker sambandet mellan ägarkoncentration och earnings management i svernska börsnoterade bolag.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Maja Johansson; Helene Schramm; [2024]
    Nyckelord :Earnings management; ägarkoncentration; ägarstruktur; den modifierade Jones modellen; Agency theory;

    Sammanfattning : Titel: Ägarkoncentration och earnings management i svenska börsnoterade bolag.  Nivå: Kandidat Författare: Maja Johansson och Helene Schramm  Handledare: Jan Svanberg Datum: Januari 2024 Syfte: Att undersöka det potentiella sambandet mellan ägarkoncentration och earnings management bland företag noterade på den svenska börsen. LÄS MER

  2. 12. Arbetsterapeutiska interventioner inom primärvården för vuxna individer med stressrelaterad ohälsa

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Hanna Östholm; Marlen Hansen; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; arbetsterapeutisk intervention; aktivitetsbalans; stressrelaterad ohälsa; primärvård; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Background: Mental illness accounts for almost half of sickness absence in Sweden, of which most cases are due to stress-related illness. Occupational therapy interventions are an option for individuals with stress-related illness as they may be in need of changes that can promote a good activity balance. LÄS MER

  3. 13. Internationella standarder samt ickefinansiella rapporter: Skillnader inom implementering mellan ramverk : En jämförelse mellan GRI och SASB:s ramverk i USA

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Sofia Lundgren; Anna Wallberg; [2024]
    Nyckelord :Corporate social responsibility CSR ; ESG; SASB; Global reporting initiative GRI ; Sustainability reporting; CSR; ESG; SASB; GRI; hållbarhetsrapportering;

    Sammanfattning : Title: International standards in sustainability reports: The differences in applicationbetween the EU and the USA. Level: Bachelor Authors: Anna Wallberg & Sofia Lundgren Supervisor: Jan SvanbergDate: 2024 – January Background: Non-financial accounting and reporting is relevant in today's societybecause society has become more aware and involved in sustainability issues. LÄS MER

  4. 14. ESG-betyg och aktievärde

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Oskar Karlsson; Malin Printz; [2024]
    Nyckelord :ESG; CSR; ESG-betyg; aktieavkastning; ESG-investeringar; hållbarhetsrapportering; aktieägarvärde; aktievärde och finansiell utveckling.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Titel: ESG-betyg och aktievärde: En kvantitativ studie som undersöker sambandet mellan ESG-betyg och aktievärde. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Malin Printz och Oskar Karlsson  Handledare: Jan Svanberg Datum: Januari - 2024 Syfte: Företagens hållbarhetsarbete har blivit ett aktuellt ämne på senare år. LÄS MER

  5. 15. Influencer marketing inom hudvårdsbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters attityd och köpintention

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mikaela Isacson; Danayit Yibrah; [2024]
    Nyckelord :Social media; Influencer marketing; Attitude; Purchase intention; Interaction; Trust.; Sociala medier; Influencer marketing; Attityd; Köpintention; Interaktion; Förtroende.;

    Sammanfattning : Datum:   2024-01-04 Nivå:    Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Akademi:   Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens  Universitet.  Författare:   Danayit Yibrah   &   Mikaela Isacson                     (00/12/10)                 (99/02/26) Titel:    Influencer marketing inom hudvårdsbranschen Handledare:   Pejvak Oghazi Nyckelord:   Sociala medier, Influencer marketing, Attityd, Köpintention,  Interaktion, Förtroende. LÄS MER