Sökning: "delaktighet förskola vygotskij"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden delaktighet förskola vygotskij.

  1. 1. Homogen och heterogen förskola : En jämförande studie med fokus på pedagogens arbete med språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marwa Hussein; Soad Asmar; [2022]
    Nyckelord :Etniskt svensk; heterogen; homogen; interkulturell; mångkulturell; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att jämföra hur pedagogerna i en mångkulturell och en etniskt svensk förskola arbetar med språkutveckling i svenska. Detta kommer att synliggöras genom att jämföra strategier, resurser, barns delaktighet i sin språkutveckling samt utmaningar som pedagoger stöter på. LÄS MER

  2. 2. Matematik i barnens lek : En kvalitativ studie om hur pedagoger undervisar matematik i förhållande till leken

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marie Bergqvist; Shorok Hashim Mohammed; [2021]
    Nyckelord :Kindergarten; children; mathematics; playing; preschool; teacher’s role; participation; presence; and activity; förskola; lek; matematik; pedagog; pedagogers delaktighet och närvaro;

    Sammanfattning : In this study we aimed to investigate preschool teachers' perceptions of mathematics in relation to play. And what pre-school teachers have to say about their active presence about children's mathematical learning. In addition, we also want to investigate how they describe that mathematics in both planned and spontaneous play is implemented. LÄS MER

  3. 3. Miljöns betydelse för barns lek och lärande: utformning ur ett makt- och demokratiperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Mjövik; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Demokrati; Lek; Lärande; Makt; Miljö; Sociokulturellt perspektiv; Utformning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka förskolans pedagogiska inomhusmiljö och dess betydelse för barns lek och lärande samt att analysera miljön och dess utformning utifrån ett makt- och demokratiperspektiv. Studien har genomförts på en förskola som ligger i ett mindre samhälle i södra Skåne. LÄS MER

  4. 4. Språk- och kommunikationsutvecklingi förskolan : Med fokus på Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Steinwall; Elinn Åkerlund; [2018]
    Nyckelord :TAKK; TTT; TTS; Språk; Kommunikation; Vygotskij; proximala utvecklingszonen; förskola;

    Sammanfattning : För att idag kunna känna en delaktighet i samhället behöver varje människa kunna samspela. Detta samspel bygger på kommunikation med varandra. Det finns personer som har svårt för att kommunicera då det kan finnas ett språk och/eller en kommunikationsbarriär. För att komma över den här barriären kan man använda sig av stödtecken. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande och delaktighet i förskolan : Pedagogers uppfattningar om begreppen inflytande, delaktighet och dess tillämpning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ida Tillman; [2018]
    Nyckelord :Influence; participation; preschool; teachers perspectives; sociocultural perspective; Vygotskij; Inflytande; delaktighet; förskola; pedagogperspektiv; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien är att få reda på hur pedagoger beskriver och arbetar med begreppen ”barns inflytande” och delaktighet i förskolan. Detta är viktigt att få en inblick i, då dessa begrepp benämns som strävansmål i förskolans styrdokument, Lpfö 98/16 (Skolverket, 2016). LÄS MER