Sökning: "destination brands"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden destination brands.

  1. 1. Are IKEA customers potential visitors of Sweden? : Case study of Belgian IKEA customers

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Gemma Vangeel; [2022]
    Nyckelord :product-country image; tourism destination image; travel intention; DMO; Sweden; IKEA;

    Sammanfattning : IKEA is a brand that is known around the world and because it features many markers in their products, operations, and marketing that showcase its country of origin, Sweden has gained worldwide recognition simultaneously. The tourism industry could benefit from this positive image that Sweden has gained through IKEA’s popularity, by marketing themselves among the brand’s consumers using that positive image. LÄS MER

  2. 2. Green brands & Greenwashing: A narrative journey towards legitimacy

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Camille Pujol; [2022]
    Nyckelord :strategic communication; environmental sustainability; green brand; legitimacy; narrative; greenwashing; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to develop knowledge and identify legitimacy attempts for green brands to construct themselves in order to circumvent greenwashing challenges. The researcher studied the promotional content of Patagonia and the Slovenia destination brand (I Feel Slovenia) based on a pragmatic and moral legitimacy framework, supported by narrative analysis. LÄS MER

  3. 3. Söderhamn : En stad som heter Ove

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Felicia Carlsten; [2022]
    Nyckelord :Brand; Destinations; Brand Personality;

    Sammanfattning : Problematisering och Syfte: Tidigare studier visar att det essentiella i att skapa ett starkt varumärke är att utveckla strategier inom områdena destinationsvarumärke, destinationsmarknadsföring och brand personality, för att i slutändan nå ut med ett budskap om att vara en attraktiv destination. Detta innebär att det är av stor vikt för Söderhamn att hitta vad som är unikt med destinationen och skapa en varumärkespersonlighet, för att sedan kommunicera ut detta för att på så sätt öka attraktiviteten, och således skapa ett starkt varumärke så att dem kan vara konkurrenskraftiga sett till andra konkurrerande turistdestinationer. LÄS MER

  4. 4. Och fortfarande är det svårt att se Malmö i en skönhetstävling - En kvalitativ studie om Malmös image och dess platsvarumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Amanda Nordlander; Emma Portar; [2021]
    Nyckelord :städers image; negativ image; platsvarumärke; strategisk kommunikation; Malmö; city image; negative image; place brand; strategic communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Förevarande studie ämnade undersöka hur destinationsutvecklare upplever en stads image samt om och i sådana fall hur man som destinationsutvecklare förhåller sig till denna. Vi avsåg inte definiera Malmös image från ett invånarperspektiv, utan snarare fokusera på hur stadens image upplevs av destinationsutvecklare, vilket fyller ett identifierat gap i forskningen. LÄS MER

  5. 5. Chinese independent travelers in the Nordic region: A netnographic study of tourist motivation

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Siheng Chen; [2021]
    Nyckelord :tourist motivation; Chinese independent travelers; push-pull theoretical model; netnographic study;

    Sammanfattning : This study investigated the travel motivation of Chinese travelers who chose the Nordic region as a travel destination. The main methodology adopted in this study is netnography, and the main theoretical framework applied is the push-pull model, as it is suitable to work out my research question. LÄS MER