Sökning: "digital inre marknad"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden digital inre marknad.
11. Den digitala arbetslösa kunden : En diskursanalys av digitaliseringsarbetet på Arbetsförmedlingen 2014–2019
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Europeiska unionen lanserade under 2010 den Digitala agendan för Europa. Syftet med agendan är att förstärka ekonomin inom unionen genom att implementera en digital inre marknad. LÄS MER
12. Länkskatt och uppladdningsfilter : analys av mediedebatten om förslaget till upphovsrättsdirektiv för EU:s inre digitala marknad
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/JournalistikSammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar mediedebatten om EU:s förslag till direktiv om upphovsrätt för den digitala inre marknaden, “Directive on copyright in the digital single market”, med fokus på artikel 11 och 13, vanligtvis omdebatterade som “länkskatt” och “uppladdningsfilter”. Med hjälp av teorier om konvergenskultur, deltagarjournalistik och deliberativ demokrati har vi med metoden textanalys undersökt debattartiklar för att ta reda på vilka argument som fördes i mediedebatten. LÄS MER
13. Köp utan äganderätt? - En studie av den upphovsrättsliga konsumtionsprincipen och digitala filmverk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Filmdistributionen befinner sig i en ny digital verklighet. Den snabba tekniska utveckling som har ägt rum de senaste decennierna har inneburit stora utmaningar för såväl filmindustrins affärsmodell som de upphovsrättsliga bestämmelser som reglerar skyddet för filmverk och dess upphovsmän. LÄS MER
14. Den digitala inre marknaden - Ett verkligt gränslöst Europa?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : I denna uppsats undersöks den inre marknaden inom Europeiska unionen och även huruvida den s.k. digitala inre marknaden mer och mer kommer att få en väsentlig betydelse för framtiden. Den digitala inre marknadens frammarsch förhalas just nu på grund av diverse nationella regleringar inom ett flertal juridiska områden. LÄS MER
15. Personuppgifter som en nödvändig facilitet - I vilken utsträckning tillåts EU:s dataskydds- och konkurrenslagstiftning samarbeta i syfte att främja en effektiv konkurrens?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Det kommersiella värdet av personuppgifter och behandling av dessa är av stort värde för aktörer i den digitala ekonomin. Den ökade insamlingen och behandlingen av personuppgifter utgör risker och utmaningar, inte bara för att skydda EU: s medborgares integritet och personuppgifter, men också för den fria konkurrensen på den inre marknaden. LÄS MER