Sökning: "digital kompetensutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 184 uppsatser innehållade orden digital kompetensutveckling.

  1. 21. ‘’...det är svårt att förstå vart man kan få ny kunskap om digitala verktyg i förskolan’’ : En studie om förskollärares erfarenheter och uppfattningar kring digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Victoria Sandström; Ida Söreng; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; digital kompetens; förskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskap om hur förskollärare utifrån sina erfarenheter ochuppfattningar beskriver arbetet med digitalisering i förskolan. I studien deltog åtta förskollärare. Studien var en kvalitativ studie som utgick från semistrukturerade intervjuer för att beröra personers verklighet. LÄS MER

  2. 22. Det har inte varit top of mind : En kvalitativ studie om folkbibliotekariers erfarenheter av och attityder till Digiteket som kompetensutvecklande resurs.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Frida Clementz; [2023]
    Nyckelord :continuing professional development CPD ; public librarians; public library; Digiteket; professional learning; kompetensutveckling; folkbibliotekarier; folkbibliotek; Digiteket; professionellt lärande;

    Sammanfattning : Changes in society are reflected in librarians' daily work which means they have to continue to develop their competencies after their education in library and information science. Continuing professional development (CPD) via digital resources is a contemporary form of CPD that comes with both opportunities and limitations. LÄS MER

  3. 23. Digitala lärspel i matematikundervisningen - En studie utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Matilda Niemi; Tova Wide; [2023]
    Nyckelord :digitala resurser; lågstadiet; pedagogik;

    Sammanfattning : Samhället har idag blivit alltmer digitaliserat vilket även synliggörs i Sveriges skolor. Digitaliseringen har bidragit till att dataspelsindustrin har vuxit och digitala lärspel har blivit ett populärt inslag i undervisningen. LÄS MER

  4. 24. Utbildning: Möjligheter eller problem? : Implementering av IT-system i digitaliseringsprocessen från ett organisatoriskt perspektiv med fokus på utbildning av anställda

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Nathalie Eriksson; Julia Andersson; [2023]
    Nyckelord :Training; Implementation; Digitalization; Organization; Change; Kompetensutveckling; Implementering; Digitalisering; Organisation; Förändring;

    Sammanfattning : Uppsatsen utforskar de möjligheter och utmaningar som utbildning skapar i samband med implementering av ett system. När vår värld blir allt mer digital måste företag, organisationer och föreningar anpassa sig. LÄS MER

  5. 25. Litteracitet i förskolan : En undersökning om förskollärarens resonemang och arbetssätt om litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Andersson; Oscar Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Children s learning and development; preschool teacher; literacy; sociocultural theory.; Barns lärande och utveckling; förskollärare; litteracitet; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärarnas resonemang om litteracitet samt utforska hur de använder sig av litteracitet i sin undervisning för att främja barns utveckling och lärande. Den teoretiska ramen för studien är det sociokulturella perspektivet där fokus ligger kring begreppen kulturella redskap, språk som redskap och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER