Sökning: "digital kompetensutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 184 uppsatser innehållade orden digital kompetensutveckling.

  1. 16. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  2. 17. Digitaliseringens inverkan på redovisningskonsulters arbete : En kvalitativ studie om hur redovisningskonsulter förhåller sig till utvecklingen av digitalisering samt hur de upplever eventuella möjligheter och hot

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elenor Abic; Serin Malak; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Digital transformation; Digital tools; Accounting; Accounting consultant; accounting firm; Automation; Efficiency improvement; Work tasks; Digitalisering; Digital transformation; Digitala verktyg; Redovisning; Redovisningskonsult; Redovisningsbyrå; Automatisering; Effektivisering; Arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Vi har studerat vilken inverkan digitala verktyg har på redovisningskonsulters dagliga arbete. Syftet med studien är att förklara hur och varför redovisningskonsulter använder och upplever digitala verktyg i sitt arbete. LÄS MER

  3. 18. Förskolebarn som digitala samhällsmedborgare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lina Elsayed; Jasmina Knezevic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Idag föds barn i en digital värld som kräver att man kan hantera digitala verktyg. Därför valde vi att undersöka förskolerektorers och förskollärares förhållningssätt till digitaliseringen. Regeringen har ett övergripande mål och strategi för den nationella digitaliseringen inom alla skolformer. LÄS MER

  4. 19. Medieverkstans betydelse : För förskollärares arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Tilde Franzén; [2023]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; digitala verktyg; förskola; kompetensutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att, med utgångspunkt i Medieverkstan som case, undersöka betydelsen av digitalt riktade fortbildnings- och experimentcenter för barns lärande och pedagogers undervisning samt dess möjligheter och utmaningar när det gäller förskollärares digitala kompetensutveckling. Studien utgick från pragmatismen och den kvalitativa metoden där semistrukturerade intervjuer med förskollärare använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 20. Förskollärares arbete med flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Evelina Samuelsson; Bahar Ghoreyshi; [2023]
    Nyckelord :language development; mother tongue; multilingualism; preschool; preschool teacher; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med elva förskollärare som alla jobbar i förskolan med flerspråkiga barn i en barngrupp med en språklig mångfald. LÄS MER