Sökning: "digitalisering läroplanen"

Visar resultat 21 - 25 av 121 uppsatser innehållade orden digitalisering läroplanen.

  1. 21. “Ta hem den, prova och lek” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till digitaliseringen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Pommer; Malin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :lärplatta; förhållningssätt; digitalisering; ramar; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till den ökade digitaliseringen i förskolan samt hur lärplattan används i förskolans verksamhet. Vårt syfte grundas i den pågående digitala utvecklingen i samhället och de krav på digitalisering som den reviderade läroplanen har medfört. LÄS MER

  2. 22. Digitalisering i förskolan : Förskollärarnas arbetssätt med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Gevriye; Madeleine Jansson; [2022]
    Nyckelord :Läroplanen; förskolan; förskollärare; pedagoger; barn; digitala verktyg; utveckling och lärande; särskilda behov; socialt samspel; kunskap och erfarenhet; sociokulturella perspektivet; enkäter; utmaningar; möjligheter; artefakter; samhällsutveckling.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i samhället har ökat markant under kort eftersom digitaliseringen har tagit en stor plats i det moderna samhället, vilket gör det relevant för oss att undersöka hur arbetet med digitala verktyg används i nuläget. I tidigare forskning betonar de att förskollärare inte har tillräckligt med kompetens av användandet av digitala verktyg. LÄS MER

  3. 23. En kvalitativ studie om hur IKT kan implementeras i skolan utifrån gymnasielärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Moa Norberg; Victor Svensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det pågår en digitalisering av samhället, vilken inte minst är märkbart i skolväsendet. I och med Sveriges digitaliseringsstrategi har informations- och kommunikationsteknik (IKT) intagit en alltmer central roll i läroplanen. Denna förändring påverkar hur lärare organiserar sitt arbete och därmed hur lärandemiljön utformas och skapas. LÄS MER

  4. 24. Vad är problemet med adekvat digital kompetens i förskolans policydokument? : En diskursanalys av förskolans policydokument berörande adekvat digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Rosensö; [2022]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; digitalisering; digital kompetens; Carol Bacchi; makt; poststrukturalism; problem; problemrepresentationer; styrning; subjekt; subjektifiering; WPR;

    Sammanfattning : Abstrakt  I Läroplan för förskolan: Lpfö18 (2018) beskrivs det att barn ska få möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens vilket likaså skildras i andra policydokument som berör förskolan. Genom texten och dess innebörd påverkas dock människor på skilda vis och är därför relevanta att utsättas för ifrågasättande för att möjliggöra perspektiv och kunskap kring området (Bergström & Borèus, 2018). LÄS MER

  5. 25. Förskolerektorns ansvar för pedagogernas digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Granström; Ebba Johansson; [2022]
    Nyckelord :rektor; digitala verktyg; digitalisering; digital kompetens;

    Sammanfattning : Inledning: I den senaste versionen av läroplanen som tagits fram för förskolan läggs det mer vikt än någonsin på digitalisering och användandet av digitala verktyg i förskolans undervisning. Detta nya fokus på digitala verktyg i styrdokumenten ställer nya krav på både rektorer och pedagoger. LÄS MER