Sökning: "digitalisering läroplanen"

Visar resultat 16 - 20 av 121 uppsatser innehållade orden digitalisering läroplanen.

  1. 16. Triangeldramat om skärmtid i förskolan : En diskursanalys av WHO, Lpfö 18 och enkätsvar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Dahlin Wictor; Julia Gustafsson Frennert; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; diskurser; förskola; normer; skärmtid;

    Sammanfattning : I denna studie har vi haft som ansats att belysa problem som uppstår när pedagoger i förskolan ställs inför att förhålla sig till WHOs (2019a) dokument samt Lpfö 18 (2018), eftersom dessa två dokument emellanåt motsäger varandra. Syftet med uppsatsen är att genom ett normkritiskt perspektiv och ett diskursteoretiskt angreppssätt undersöka vilka diskurser och ‘sanningar’ som lyfts kring skärmtid hos barn, utifrån tre empiriska delar. LÄS MER

  2. 17. Bilder av demokratins påverkan på demokratin: En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på demokratin i samhällskunskapens läromedel

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Grandin; [2022-06-15]
    Nyckelord :Samhällskunskap; digitalisering; demokrati; innehållsanalys; läromedel;

    Sammanfattning : Läromedelsbegreppet förekommer inte i skollagen, medan läroplanen hänvisar till att läromedel ska finnas tillgängliga för elevens kunskapsutvecklings skull. Läromedelsbranschen är idag kommersialiserad, vilket tillsammans med digitaliseringen inneburit en ökad mängd olika läromedel att välja mellan som lärare. LÄS MER

  3. 18. Digitalisering i skolan : Datorns inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jeanette Henriksson; Malin Paulsson; Joakim Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :dator; läs- och skrivutveckling; textframställning; skrivutveckling; läsutveckling;

    Sammanfattning : Datorer i skolan kan användas när elever ska producera och bearbeta texter. Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet1 (Skolverket, 2019, s. 263) ska elever kunna skriva enklare texter med hjälp av digitala verktyg. LÄS MER

  4. 19. Digital kompetens i förskolan : En kvalitativ studie kring förskolans arbete utifrån de nya digitaliseringskraven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelyn Thörnblad; Anna Hassmund; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; Digital kompetens; Digitaliseringsstrategi; Digitala verktyg; Förskola; TPACK;

    Sammanfattning : En av de största nyheterna i läroplanen för förskola (Lpfö18), som började gälla i juli 2019, var fokuset på digital kompetens och digitala verktyg. Alla barn ska få möjlighet att utveckla en adekvat digital kompetens med start i förskolan. Därtill ska digitala verktyg ingå i undervisning i andra ämnen än just inom teknik. LÄS MER

  5. 20. Digitala verktyg : Förskollärarnas inställning och användning av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jens Hall; Viktoria Nilsson; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; digitala verktyg; förskola; förskollärare; IKT; inställning; lärare; lärplatta;

    Sammanfattning : Inledning I och med att digitaliseringen fått en plats i den reviderade läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) är det inte längre fokus på att digitala verktyg ska användas i verksamheten utan fokus har flyttats till hur de ska användas. Då vi uppmärksammat att den digitala kompetensen hos förskollärare varierar och deras personliga tycken påverkar användningen har vi valt att genomföra denna studie för att undersöka hur förskollärare använder de digitala verktygen i förskolans vardag. LÄS MER