Sökning: "digitalisering läroplanen"
Visar resultat 6 - 10 av 121 uppsatser innehållade orden digitalisering läroplanen.
6. Digitalisering i förskolan : Förskollärare tolkar och uppfattar digitaliseringsuppdraget
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Digitalisering blir allt vanligare i alla åldrar, framför allt hos barn. Digitalisering och skärmtidär något som ständigt diskuteras och utvecklas. I början av hösten 2023 gick regeringen utmed ett förslag om att de ville slopa läroplanens krav på användandet av digitala verktyg iförskolan. LÄS MER
7. Den “moderna läraren” i fritidshem : En kvantitativ studie om vad som karaktäriserar yrkesverksamma i fritidshemmet med hög självskattad självtillit till att arbeta med digitala verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Digitaliseringen i samhället har pågått under lång tid och tempot på utvecklingen är påtaglig. Skolan står mitt i centrum av denna digitala våg av utveckling och alla yrkesverksamma i skolan påverkas dagligen i det de gör av digitaliseringen. LÄS MER
8. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER
9. Digitala dilemman : En analys av några bildlärares uppfattningar och praxis i bildklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka utmaningarna och möjligheterna som uppstår genom digitaliseringen inom bildämnet, samt hur bildlärare anpassar sig till den föränderliga miljön. Fokus ligger på att identifiera de begränsningar som utrustningen skapar för skolor och lärare, samt att utforska olika strategier för att hantera dessa utmaningar. LÄS MER
10. Att använda film i geografiundervisning : En analys av Sveriges Utbildningsradios mediamaterial i geografi för årskurs 7-9
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Detta arbete ämnar diskutera och analysera mediamaterial i form av video och film från Sveriges Utbildningsradios mediaplattform UrPlay. Materialet analyseras via hur det förhåller sig till Skolverkets kursplan i geografi. Syftet med detta är att se hur väl materialet förhåller sig till de riktlinjer som finns för undervisning. LÄS MER