Sökning: "digitalisering läroplanen"

Visar resultat 6 - 10 av 121 uppsatser innehållade orden digitalisering läroplanen.

  1. 6. Digitalisering i förskolan : Förskollärare tolkar och uppfattar digitaliseringsuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanna Touman; Marika Österman; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; fenomenografi; förskollärare; läroplan för förskolan 2018 Lpfö 18 .;

    Sammanfattning : Digitalisering blir allt vanligare i alla åldrar, framför allt hos barn. Digitalisering och skärmtidär något som ständigt diskuteras och utvecklas. I början av hösten 2023 gick regeringen utmed ett förslag om att de ville slopa läroplanens krav på användandet av digitala verktyg iförskolan. LÄS MER

  2. 7. Den “moderna läraren” i fritidshem : En kvantitativ studie om vad som karaktäriserar yrkesverksamma i fritidshemmet med hög självskattad självtillit till att arbeta med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Hampus Skulstad; Philip Lindbergh; [2023]
    Nyckelord :Self-efficacy; digital competence; leisure time centers; attitudes; teacher education; digitization; Självtillit; digital kompetens; fritidshem; attityd; lärarutbildning; digitalisering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitaliseringen i samhället har pågått under lång tid och tempot på utvecklingen är påtaglig. Skolan står mitt i centrum av denna digitala våg av utveckling och alla yrkesverksamma i skolan påverkas dagligen i det de gör av digitaliseringen. LÄS MER

  3. 8. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eldnor Johanna; Frisk Linda; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; källkritik; digitala verktyg; förskollärares uppfattningar; Lpfö 18; kritiskt förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  4. 9. Digitala dilemman : En analys av några bildlärares uppfattningar och praxis i bildklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Donya Anad; [2023]
    Nyckelord :bildundervisning; bildämnet; digitalisering; TPACK; multimodalt; digitalbild; teknisk utrustning; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka utmaningarna och möjligheterna som uppstår genom digitaliseringen inom bildämnet, samt hur bildlärare anpassar sig till den föränderliga miljön. Fokus ligger på att identifiera de begränsningar som utrustningen skapar för skolor och lärare, samt att utforska olika strategier för att hantera dessa utmaningar. LÄS MER

  5. 10. Att använda film i geografiundervisning : En analys av Sveriges Utbildningsradios mediamaterial i geografi för årskurs 7-9

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Ebba Nordin; [2023]
    Nyckelord :geografi; kulturgeografi; naturgeografi; digitalisering; video; media; innehållsanalys; mediamaterial;

    Sammanfattning : Detta arbete ämnar diskutera och analysera mediamaterial i form av video och film från Sveriges Utbildningsradios mediaplattform UrPlay. Materialet analyseras via hur det förhåller sig till Skolverkets kursplan i geografi. Syftet med detta är att se hur väl materialet förhåller sig till de riktlinjer som finns för undervisning. LÄS MER