Sökning: "dilemma förskola perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden dilemma förskola perspektiv.

  1. 1. Finns det en förskola för alla? : Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Eldstedt; Fanny Engström; [2024]
    Nyckelord :approach; inclusion; preschool; special support; strategies; teacher; förhållningssätt; förskola; förskollärare; inkludering; strategier; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd, samt hur de beskriver sitt arbete för att inkludera alla barn i förskolan. Studien har utgått från ett relationellt-, ett kategoriskt och ett dilemmaperspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  2. 2. ”Ramarna blev för begränsande” : Förskollärares perspektiv på kreativitet före och efter Läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Henrik Möller; [2023]
    Nyckelord :Preschool; creativity; preschool teachers; education; curriculum; time efficiency; Förskola; kreativitet; förskollärare; utbildning; läroplan; tidseffektivisering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att genom ett nu och då perspektiv analysera hur förskollärare utbildade före och efter läroplanen resonerar kring begreppet kreativitet och vilken plats den har i förskolan. För att närma sig detta intervjuade författaren tre förskollärare som fick sin utbildning på 70 och 80-talet, före läroplanen, samt tre förskollärare utbildade mellan 2008–2022, efter läroplanen. LÄS MER

  3. 3. Har du inte tryggheten, kommer du inte kunna ta in kunskapen i förskolan : - En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om anmälningsplikten iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Nilsson; Erica Paulsson; [2023]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; barn som far illa; förskola; orosanmälan; pedagogers uppfattningar; skyldighet; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur pedagogers uppfattningar kan påverka deras förhållningsätt till anmälningsplikten och orosanmälningar i förskolan. Centrala perspektiv som avsågs undersökas var vilka etiska dilemma pedagoger kan ställas inför samt pedagogers uppfattningar om vilka konsekvenser det kan få för barn som far illa utifrån ett utvecklings- och lärandeperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Social inkludering – en förutsättning för barns utveckling och lärande. : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om barns olika förutsättningar till socialt samspel och inkludering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sabrina Åström; Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; sociokulturellt perspektiv; samspelssvårigheter; sociala relationer; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar om social inkludering, samt vilken kunskap pedagoger har om vikten av tidiga insatser när barn uppvisar svårigheter i samspelet med andra. Med detta vill vi bidra med mer kunskap om hur pedagoger kan stötta barn med samspelssvårigheter och vad den sociala samvaron betyder för barns utveckling och lärande i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares arbetssätt och dilemman som kan uppstå : En kvalitativ studie om barn med autism och adhds förutsättningar till lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Denie Denozza; Sanna Spjuth; [2023]
    Nyckelord :Adhd; anpassningar; autism; dilemma; förskola; likvärdighet; läroplan.;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att undersöka hur förskollärare arbetar och ger barn med adhd och autism en likvärdig utbildning i förskolan. Frågeställningarna som används har varit:  Hur är den fysiska och sociala miljön anpassad för att barn med Adhd eller Autism får förutsättningar till lärande? och Hur arbetar förskolläraren för att barn med Adhd och Autism ska nå målen i läroplanen? Genom semistrukturerade intervjuer av förskollärare som har erfarenhet av att arbeta med barn med diagnoserna har en tematisk analys använts för att få fram resultat. LÄS MER