Sökning: "discipline of teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden discipline of teaching.

  1. 1. Biologiundervisningens metoder och innehåll : – en fråga även för elever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Erica Wild; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic context; Inclusive education; Professionality; Pupil influence; Swedish upper secondary school; Biologi; Didaktisk kontext; Elevinflytande; Gymnasiet; Inkluderande undervisning; Professionalitet;

    Sammanfattning : According to the Swedish school law, pupils should have the possibility to influence their education – both in learning methods and content. However many teachers find it hard to operationalize the pupils’ influence in their teaching. LÄS MER

  2. 2. Ridlärarutbildningen i Finland – en historisk analys

    Kandidat-uppsats, SLU/Institutionen för husdjurens biovetenskaper

    Författare :Salla-Mari Ketokoski; [2024]
    Nyckelord :ridlärare; ridkonstens historia; militären; kavalleriet;

    Sammanfattning : Riding is a popular leisure activity throughout the Nordic countries. The transition from military to a popular sport has followed a similar path Sweden and Finland. In Sweden there is some research on the subject, but this is lacking in Finland. LÄS MER

  3. 3. Matematik, ett huvudämne, viljan och oviljan till det : Vilka faktorer påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Alyeh Khazaiee; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; encouragement; teaching method; education system; motivation; Matematik; uppmuntran; undervisningsmetod; utbildningssystem; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie är en litteraturstudie med syfte att undersöka vilka faktorer som påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik för att nå målen enligt läroplanen. En positiv upplevelse av matematik kan höja elevens lust, vilja och motivation till matematik. LÄS MER

  4. 4. Humor i musikklassrummet : En diskursanalytisk studie om hur musiklärare använder humor som retorisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2023]
    Nyckelord :humor; the music classroom; discourse psychology; rhetorical resource; video- based observation; humor; musikklassrummet; diskurspsykologi; retorisk resurs; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur humor används i musikklassrummet på estetiska programmet i gymnasiet. Förhoppningen är att bidra till en ökad medvetenhet och djupare förståelse för vilken roll humor spelar i samspelet mellan lärare och elever, hur det kan användas som retorisk resurs i musikundervisningen och diskutera vilken påverkan det har för elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  5. 5. From tranquilising to transforming : How can yoga practices address systemic patterns of oppression in order to cultivate liberation?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Tema Genus

    Författare :Chloé Gobillot; [2023]
    Nyckelord :affective knowledge; affective teaching; asana; autoethnography; breath; collective liberation; critical future studies; critical utopian studies; intersectionality; language; meditation; mindfulness; oppression; solidarity; yoga;

    Sammanfattning : This study is an exploration of the practices of yoga teachers whose approaches are inscribed in social justice. Indeed, it attempts to understand how they find cohesion between a complex and spiritual discipline and their commitment to participate in anti-oppression. LÄS MER