Sökning: "discursive representation"
Visar resultat 1 - 5 av 152 uppsatser innehållade orden discursive representation.
1. Från individuella hjältedåd till kollektiv gemenskap : En kvalitativ kritisk diskursanalys om framställningen av det svenska damlandslaget i fotboll i tidningarna Aftonbladet och Expressen under två världsmästerskap.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Fotboll är den sporten världen över som har störst dragningskraft, både på dam- och herrsidan, vad gäller utövare och åskådare (NE, u.å.). Trots att det är en idrott för både damer och herrar, och att det svenska damlandslaget i fotboll har presterat på en hög nivå under en lång tid (FIFA, u. LÄS MER
2. "Mer ett fylleslag än ett landslag med Coca-Cola i flaskorna" : En kritisk diskursanalys av svenska kvällstidningarnas framställning av det svenska damlandslaget i fotboll under VM 2023
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : I denna uppsats analyseras tio stycken artiklar från kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen, med syftet att undersöka hur svenska kvällstidningar reproducerar eller utmanar stereotyper i sin rapportering om det svenska damlandslaget under fotbolls-VM i Australien och Nya Zeeland 2023, utifrån genus- och inramningsteorin. Vi använder en kritisk diskursanalys med utgångspunkt i Norman Faircloughs tredimensionella modell. LÄS MER
3. Women at the Frontlines : Representations of Ukrainian female soldiers in online news media
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : The focus of this paper is gaining a deeper understanding of the discursive ways in which Ukrainian female soldiers are represented in international news media by analyzing online newspaper articles. The research questions are centred around finding out what common discursive representations are predominant in the articles, how these representations are visible, and what discourses are meant to be favored by the authors or publishers. LÄS MER
4. Creation of identity value in video advertising: Performing identity myths of stigmatized groups of society
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Brands have changed their approach to advertising, instead of offering products, nowadays they offer ways of living and seeing the world. To do so, they own a symbolic language which is embodied in advertising discourse. Brands aim to create more profound relationships with consumers and to concretise it, they have a variety of strategies at hand. LÄS MER
5. Den mediala framställningen av Theodor Engström,Almedalsmördaren : En kritisk diskursanalys om hur Theodor Engström framställts i Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladet
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The threat of lone offenders is a growing problem in Sweden and the world. In this study, three major Swedish newspapers have been selected and analyzed based on their portrayal of a lone wolf perpetrator: Theodor Engström, the man behind the knife murder of the psychiatry coordinator Ing-Marie Wieselgren during the political week in Almedalen, 2022. LÄS MER