Sökning: "drama förskolebarn"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden drama förskolebarn.

  1. 6. Pedagogers erfarenheter av drama och yngre barns självförtroende : En intervjuundersökning med tre pedagoger

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Drama; Självförtroende; Förskolebarn; Dramapedagogik;

    Sammanfattning : Självförtroende har alltid varit ett problem för många människor vilket kan påverka deras yrkesmässiga och sociala liv. Drama kan fungera som en metod för att stärka barn som har dåligt självförtroende genom att arbeta med exempelvis rollspel, kroppsspråk och ansiktsuttryck. LÄS MER

  2. 7. Vänskap i förskolan : En studie om förskollärares arbete med vänskapsrelationer i förskolan med barn i åldrarna 3-5 år

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Albertina Svanberg; Johanna Svensson; [2011]
    Nyckelord :Preschool; friendship; preschoolers; social skills; alienation; Förskolan; vänskap; förskolebarn; social kompetens; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att söka svar på hur förskollärarna som arbetar i åldrarna 3-5 år väljer att arbeta med barns vänskapsrelationer i förskolans verksamhet, eftersom tidigare forskning visar att allt fler barn befinner sig i förskolan samt att vänskap för barn har stor betydelse för deras välbefinnande. Frågeställningar som vi söker svar på i vår uppsats är på vilket sätt genomför förskollärarna ett arbete med barns vänskapsrelationer i förskolan, om förskolläraren anser att barns vänskapsrelationer är ett arbetsområde att prioritera i förskolan samt vad förskolläraren anser om sitt eget deltagande i barns skapande av vänskapsrelationer. LÄS MER

  3. 8. Drama som magiskt möte : En undersökning med förskolebarn i fokus

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Mira Horovitz; [2010]
    Nyckelord :drama; förskolebarn; dramapedagogiskt arbete med små barn; närvaro; transcendens; fiktionsvärld; transformering; lek och lektillstånd.;

    Sammanfattning : Horovitz, M (2010). Drama som magiskt möte – en undersökning med förskolebarn i fokus. C-uppsats i dramapedagogik, Akademin för utbildning och ekonomi, Högskolan i Gävle.Abstract Den här uppsatsen handlar om ”magiaspekten” i det dramapedagogiska arbetet med barn i förskoleåldern. LÄS MER

  4. 9. Estetik i förskolan : en jämförelse mellan förskolor med olika pedagogiska inriktningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Malin Aspenfelt; Therese Westelius; [2009]
    Nyckelord :bild; drama; estetik; förskola; förskollärare; Montessori; musik; Reggio Emilia; rörelse;

    Sammanfattning : Det finns olika pedagogiska inriktningar inom pedagogisk verksamhet för förskolebarn, som t.ex. traditionell förskola, Montessori och Reggio Emilia inspirerad förskola. Oavsett förskolans inriktning handlar det om att göra lärandet lustfyllt för barnen, vilket kan göras genom att pedagoger använder sig av t. LÄS MER